Mer tama?
Halloj igen! Gerbilerna har gjort stoora framsteg, speciellt när de är i hagen! I hagen kommer de ofta upp i handen, eller låter mig ta upp dem. I buren är det mycket svårare, och de springer oftast i väg till sina tunnlar. Hur ska jag göra för att få dem ännu tamare? Sedan har jag en fråga till. Alltid när jag har de i hagen, eller har de i handen, och mina föräldrar är med, så är de jätteroliga för att de ska smita (har dörren stängd), alltså hoppa ur handen/hagen. Hagen står på golvet, men har 35 cm höga kanter. Handen har jag ovanför golvet, eller hagen. Finns det någon risk att de hoppar flera decimeter upp från hagen eller ner från handen? Hoppas att ni kan svara!
Jag hade en gallerhage till mina men det slutade med att de antingen gnagde på gallret, eller klättrade över. Nu låter jag dem springa löst i rummet istället vilket går mycket bättre!
Jag har en ganska liten egenbyggd hage av trä! Mina föräldrar skulle ALDRIG låta gerbilerna springa lösa i rummet… Inte jag heller för den delen…
Putt! Mer förslag?
Gerbiler är ganska duktiga hoppare, så det är nog inte omöjligt för dom att hoppa upp på kanten av hagen.
Men gerbiler är också väldigt höjdmedvetna och jag har aldrig haft en gerbil som har hoppat ner från mig när jag har haft den i handen.
Då har den snarare "klättrat" ner längs kläderna.
Jag tycker att du jobbar bra på att få dom tama låter det som. Fortsätt med att ta upp dom, ha dom i hagen och sitt med dom.
När det gäller att få en gerbil att hoppa upp i handen från buren så kan det vara lite knixigt till en början. Men har du provat att "locka upp den" dvs, lägg någonting gott i din handflata, tex solrosfrön och håll handflatan öppen mot spånet i buren. Först kommer gerbilerna bara att ta fröna, springa iväg och äta dom för att komma tillbaka igen. Men så småningom kommer dom att sitta kvar i din hand och då kan du börja lyfta upp handen.
Det tar tid och är tålamodsprövande - men det låter som att du är på god väg :)
Lycka till