Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 669 ggr
Lonan
0

Ihopsättning av äldre gerbiler

Hej!

Jag skulle vilja veta lite om vad ni har för erfarenhet av ihopsättningar av äldre gerbiler! Går det eller måste en av gerbilerna vara ung? Vilka ihopsättningar har fungerat för er?

Jag har själv gjort två lyckade ihopsättningar under mina år med gerbiler, en där jag satte ihop en äldre hona (2,5 år) med en ung hane och en annan där jag satte ihop samma hane (men något år äldre) med två unga gerbilhanar. 

Jag har nu problemet att en av dessa "ungarna", som nu blivit 2,5 år, lever ensam eftersom hans bror och äldre kompis nyligen gick bort. För att få bort den onda cirkeln med att jag får skaffa nya ungar varje gång en gammal gerbil blir ensam har jag funderat på att försöka få honom att bli kompis med en äldre hona på minst två år. Kan detta fungera? Någon som har testat? Har tidigare fått höra att det är elakt mot honan ifall det skulle visa sig att hon fortfarande är fertil, men jag tycker själv att det är värt en chansning om det skulle kunna fungera eftersom jag hatar att se flockdjur ensamma. 

Vad tror ni? Kommentera gärna!

lollynonna
0

Äldre gerbiler av samma kön går inte ihop. Du kan prova sätta ihop din hane med honan, men du måste vara väl medveten om att det är en stor risk att hon dör då, vid förlossningen om det blir ungar. Hur gammal är honan? Är båda kring 3 år borde det vara okej, men jag skulle inte chansa. Bättre är att skaffa en liten gerbil och köra på delad bur metoden.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol