Nöjd med torrfodret nu?
Ja, nu har jag nog äntligen hittat den kombi av torrfoder som jag är nöjd med & kan ge både gerbilen, hamstern & råttorna!
Såhär ser blandningen ut nu;
Frebacos müslilätt med alla 4 sädesslag + majsflingor.
Axas Guld innehållande, havre, korn, vete, russin, hasselnöt, dadlar, kokos & bananchips.
I övrigt köper jag till bovete, solroskärnor, pumpakärnor, röda linser & dinkelflingor.
Vad tror ni?
Är tvungen att blanda ut Axas med en mer neutral müsli som frebaco eftersom Axas innehåller så mkt "skit", alltså mkt fett som russin, hasselnötter & kokos & bananchips. Men drygas den ut med frebaco tror jag det är topp =)
Ja, jag kanske är nöjd nu :-P
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
lät bra! äter själv guldmusli så man kanske ska pröva att ge till gerbilerna, men är inte guld sockrad, och isåfall är det ok att ge gerbiler sånt?
Ett tips!
Var lite försiktig med dessa müsli till guldhamstrar, havre sväller ju som bekant och det är inte bra i små hamstermagar. Havre ska man därför vara väldigt försiktig med till dem, jag ger aldrig mina havreflingor utan de får havrekuddar och havregrynsgröt där havren är färdigsvälld.

Havre sväller väl i allas magar? 
Så länge hamstern får i sig tillräckligt med vätska för att återställa det havren suger åt sig torde det väl inte va nån fara?
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Jo om de sätter i sig för mycket havregryn så sväller de i magen och kan orsaka obehag milt uttryckt då magsäcken inte egentligen har plats för det. Därför ska man vara väldigt försiktig med havregryn.
Tänk dig att du fyller en plastpåse med havregryn, så häller du på vätska, då sväller det och får inte plats.
Gör man 1 portion gröt så använder man 1 dl havregryn och 2 dl vatten och alla som någon gång gjort gröt vet ju hur stor den portionen blir.
men sockret är alltså ingen fara, eller?