Söker färgen Blue
Hej! Söker febrilt efter färgen Blue på en hane runt om i Sverige och kan inte hitta någon någonstans. Är färgen ovanlig i Sverige eller är jag riktigt dålig på att leta?
Färgen är ovanlig i sverige. Mymorphas har en del blue, jag vet inte om Tsunamis också har? Är du villig att åka till finland så finns det 2-3 blue-uppfödare där också.
Och ska du ha dem till avel är det oftast ännu svårare att hitta, då bra avelsdjur ofta stannar hos uppfödarna. Blue gerbiler har lättare att få epilepsi också.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Finns det verkligen kvar Blue uppfödare i Finland? Nu var det nog 1-2 år sen jag kollade men då fanns det inga. Det efter att ha mailat och frågat de aktiva inom deras förening alltså. Sånt kan ju ha ändrats sen dess och i så fall har de tagit in från Sverige och eventuellt från Europa.
I Sverige så hade Athelas, nu slutat.
Ökenstjärnans hade/har, jag har inte kontakt med henne.
Myomprpha har men tar inga kullar just nu och vill omplacera lite djur pga flytt (inga till avel dock).
Jag har haft i olika omgångar och har nu några av min gamla linje från Myomorpha och en tjej i Danmark som också hade lite av mina linjer, Satomis. Så jag har men kommer inte ta någon Blue kull på ett tag. Kanske i vår.
Men ja Danmark har rätt många gerbiluppfödare just nu varav många med intresse i Dilute och Blue. Minst 3 om inte 4 som jag vet om.
MvH Tsunamis
#2 Jag vet inte om uppfödarna är kvar, men det är 2-3 stycken på finska sidan som skriver sig föda upp blue. Dock så vet jag ju inte om de har kullar osv.
// Linah
Gerbilsidan
Ok, Tack!
#2 Jag är klart intresserad när du får ungar!
Har inte planerat en kull på Blue förän våren tidigast. Tar nog inga bokningar på det i dagsläget utan jag får se vad som dyker upp sen helt enkelt.
MvH Tsunamis
Vi har en Dark patched pied blue hona till salu om några veckor, tillsammans med en ung dotter. Vi har precis haft två kullar med henne och i andra kullen var det tyvärr två stycken av sex som fick missbildningar på ett framben. I ena fallet var det troligen fixed wrist. Den andra var inte riktigt på samma sätt, där var det mer som att den bröt benet efter två veckor. Ska man avla på dessa måste man vara kunnig på genetikbiten samt avla på individer som inte är släkt. Jag kan inte säga om båda föräldrarna har haft defekta gener i detta fall, eller om det ligger hos den ena av de vuxna. Vi hade båda föräldrarna till blue-honan och i deras två kullar var det bara friska individer. Vi kommer även ha tre honor och en hane med diluteanlag till salu, de är dock alla syskon till de med missbildat framben.
#6 Jag har PM at dig, så läs gärna det!👍
// Linah
Gerbilsidan
#7 Jag har svarat😊
#8 Har PM:at :)
#9 Har svarat :-)
En kompis till mig avlar blue :)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
#11 Vem? *nyfiken* Jag har inte någon passande Blue/Dilute hona så det vore ju kanon ifall man kunde köpa nån av den personen 😛
MvH Tsunamis
#11 Vill också veta vem, har lite intresserad :)
#11 blir också nyfiken på vem. Då när jag drar igång min avel igen så vill jag ju gärna fortsätta med diluterna som jag håller så kär. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ni får PMa, jag fick infon där 🙂
MvH Tsunamis