Bo ensam?
För några veckor sen var jag tvungen att sära på mina gerbilhanar Harry och Dobby då dom började bråka, så sitter alltså nu med två ensamma gerbiler som båda är drygt två år gamla (dom kommer bli tre i år i november).
Min fråga är då, tycker ni att dom är för unga för att kunna bo utan kompis? Hade nämligen egentligen inte tänkt skaffa fler gerbiler efter dessa två, men om det nu är så att det är lite för tidigt för dom att bo själva så tänker jag ju såklart försöka hitta kompisar åt dom ändå (eller eventuellt omplacera dom).
Och sen till sist, detta är dessutom Harrys andra slagsmål, han rök i våras ihop med min gamle hane Cola, detta gör ju att jag börjar fundera på ifall Harry kanske skulle må bäst av att få bo själv, eller är det för tidigt att avgöra efter "bara" två bråk?
Tacksam för svar! 🙂
Tycker inte de borde bo ensamma då gerbiler lever i grupper och de kan bli ledsna som många gerbiler brukar bli. Men ifall Harry är en riktigt bråkstake så borde han inte bo med någon för då kommer de liksom ändå bara bli bråk ifall du köper en ny kompis till honom. Men iallafall så tycker jag att du borde leta upp en uppfödare i närheten som säljer en unghane kring 6 -8 veckor till dig så Dobby får sällskap! 👍 För tycker det låter som att det är Harry som är den bråkiga typen och inte Dobby.
Jag tycker att du kan låta Harry bo själv, har han bråkat två gånger så är det ett tecken på att han inte vill ha sällskap ( eller bara misstrivs) och ska du då inte heller skaffa fler så kan han bo ensam. Men vad du då ska göra med dobby är ju en annan sak.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jag har bestämt att det nog är bäst att, som ni säger, låta Harry bo själv. Han verkar ändå inte direkt sakna att ha en kompis utan lullar bara på som vanligt, och känns ju onödigt att riskera att det blir bråk igen. Dobby tycker jag däremot har blivit extra klängig och social nu, så känns inte mer än rätt att han ska få nytt sällskap, rent teoretiskt kan han ju faktiskt leva drygt 2 år till.
Det svåra är ju dock att hitta någon uppfödare som har en kull eller planerar en inom snar framtid. Vad jag vet så finns det inte heller någon aktiv i närheten av Stockholm längre ://
Men lollynonna, du skulle väl få en kull ganska snart? Tror dessvärre att jag läste att du redan hade ganska många intresserade, eller är det bara något jag har fått för mig? :P
#2 Ja för Harry är det kanske bäst att gå ensam, om han inte verkar bry sig så mycket om det.
Jo jag går och väntar på en kull när som helst nu! Honan har blivit tjock så snart borde de komma. Ja, jag har väldigt många intresserade haha. Och nu då det bara verkar komma en kull då en hona inte vill bli dräktig och den andra började bråka med sin hane, så blir det ju ännu "Tajtare". Du har inte hört med Tsunamis om hon har några då? Jag råkar veta att hon har två leveransklara kullar i februari!👍
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#3 Japp, det är nog bäst ifall du hittar en kompis åt Dobby 👍
Jag har en aktuell kull men tyvärr så är alla redan reserverade. Sedan har jag en planerad kull i Mars/April men det är ju så länge ditt, sedan har jag också en kull som planeras just nu 🙂
Min uppfödning finns i Umeå, transport kanske kan ordnas till Stockholm 🙂
Har inga kullar som väntas ännu. PM:a ifall det låter intressant.