Bråkar
Hej! Jag har 3 gerbilhanar som är 13 veckor gamla snart 14. De är bröder som alltid har gått bra tillsammans. Men när jag städade buren härom dagen så började två av dem att bråka 😕 De ställer sig på bakbenen och sedan ryker de ihop till en boll i några sekunder samtidigt som de piper 😭 Jag har särat på dom flera gånger samt testat att ha dem i en annan bur men inget hjälper. Nu har även den tredje börjat att bråka och jag har ingen aning om vad jag ska göra 😭 Snälla kan någon hjälpa mig? 😕
Sitter nu och gråter förtvivlat och har lite lätt panik. 😭
Jag har även sett att de rider mycket på varann, kan det ha med saken att göra?
De bråkar om rangen. Ett hett tips när man städar bur åt grupper på 3 eller fler gerbiler är att alltid ta med en bunt av det smutsiga spånet ner i den nystädade. Detta förhindrar ganska mycket att bråk uppstår då deras gamla lukter fortfarande följer med även i den städade buren. Större grupper tenderar att bli instabila om allting är helt rent i buren och inga gemensamma dofter finns kvar.
De är även i den åldern nu då de börjar testa sig fram med Dominans och rang. Men när de bollar ihop sig så är bråken allvarliga. Har de gett varandra skador ?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Tack för svaret 🙂 När jag städade buren så lät jag hälften av deras gamla spån vara kvar, dock så blandade jag inte ihop det gamla med det nya.
De har inte skadat varandra, men jag har blivit biten i händerna när jag försökt att sära på dom. Då har det kommit ganska mycket blod och jag är rädd för att de kommer bita varandra lika hårt som de bet mig😕Men en så länge är ingen skadad 🙂
Vad ska jag göra? ska jag sära på dem eller bara låta dem få göra upp? Kommer de någonsin sluta att bråka? Är det på liv och död? 😕
Är det ingen mer som svarar?😕
Jag hade särat på dom. Det är stor risk att det eskalerar riktigt illa om de bollar ihop sig så är det allvar som jag nämnde. Går ingen av dom överens? För om två fungerar med varandra så är det bara att sära på de som bråkar och skaffa en ny kompis till den som blir ensam. Men om ingen går överens så ska alla säras och få nya kompisar.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
ok tack så mkt 🙂
De har varit isär ett tag nu med hjälp av ett galler i mitten av buren🙂 De två som bråkar är på vars en sida om gallret och den andra som aldrig varit med i bråken skiftar mellan de båda delarna 🙂 2-3 ggr om dagen så bytar de två som bråkar bur med varandra (som man gör när man ska sätta ihop okända gerbiler) Men tror ni att det någonsin kommer gå att sätta ihop dem igen eller ska jag ge upp och hitta en ny kompis till en av dem (eller sälja) ?😭