Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 615 ggr
Rheen
0

Allmänna frågor och funderingar

Hallå där! Jag har länge haft 'suget' för att ha några smådjur i min ägo, har sökt fakta om dvärghamstrar, guldhamstrar, möss o.s.v. Man kan säga att jag har en faktabok om små gnagare i huvudet. För några dagar sedan snubblade jag in på den här iFokus sajten, och då först slog tanken mig att det finns ju gerbiler också! För några år sedan hade vi fyra gerbiler här hemma, och det känns som jag inte gav dem en tillräckligt bra chans. Jag var trots allt ganska liten, så intresset för djur var inte så värst stort då. Så nu känns det som att jag vill prova på det här med gerbiler igen. Att övertala mina föräldrar är en helt annan femma. De vet att jag kan ta hand om djur (har två marsvin här hemma, som Bara jag sköter om), men de är nog inte så peppade på ännu fler djur, haha. Fast då vi haft gerbiler tidigare kanske det är annorlunda, jag vet inte. Hur som helst, jag har börjat ta reda på all basfakta, men tänkte bara fråga er om det finns några speciella saker man ska komma ihåg? - och hur ligger det till med burstorlek? Vi har ett akvarium som de förra gerbilerna använde, det är 60cm långt & 30cm brett och högt. Det borde ju vara godkänt för två stycken ökenråttor, men tror ni de skulle må dåligt i ett akvarium i den storleken? Jag avgudar inredning när det kommer till djurhem, så det skulle finnas gott om trähus, tunnlar, broar, nedgrävna saker, o.s.v. (Och en hel massa spån såklart) Det var nog allt jag hade på hjärtat idag, så tack för mig! c:

~ Rheen.

thea_thea
1

Det akvariet är för litet, ja🙂

Rheen
0

Får kika runt på olika loppissidor då, #1 tack! c:

~ Rheen.

[masken123]
1

Jag har ett akvarium som är 60*40*40, alltså runt 90 liter. Jag märker att det är ganska litet, och ett mindre skulle inte alla grejer få plats i…! Det som kan vara viktigt att tänka på är att köpa, eller göra bra mat som är anpassat för gerbilerna, eftersom att t.ex hamstermat ofta är för fet, men det kanske du redan visste! Även viktigt med mycket spån, som du sa!

ForeverEmma_
1

Ett tips är att hålla koll nu i januari och februari på blocket det är då jag har hittat mina akvarium på 110x50x50cm och 110x45x45cm för 800kr styck. Och i nypris så är dessa storlekar på akvarium väldigt dyra. 

Jag tycker personligen att 110x50x50cm är ett perfekt storlek på bur till gerbiler. man får plats med mycket i det och även dem för stor rörlighet. Sen kan jag tycka att det är litet men……….. det kommer nog alltid vara så att man vill ge det bästa som möjligt till sina små pälsälsklingar. 

Sen så brukar man rekommendera 50L per gerbil. Så minst ett 100L akvarium. Men ju större desto bättre. Och står det bara mått på annonserna så är det bara gångra ihop alla siffror och dela på 1000 så får man på ett ungefär hur mycket liter akvariet eller annan bur innehåller :)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Rheen
0

Tack för era svar #3 & #4! Hade faktiskt snappat upp det där med maten, då just vissa marsvinsblandingar också innehåller en massa onödiga saker. Men tack för upplyningen #3! Finns det något speciellt matmärke som ni använder er av? Eller fixar ni foderblandingar sjävla? Har nämligen sett personer som blandat gerbilernas mat själva med ingredienser de köpt. Smart det där med 50 liter per gerbil, #4! Ska just kika runt för att se om jag hittar något kap. Någon annan än jag här hemma verkar i nuläget inte så pepp på några gerbiler, men det ska jag nog få ändring på, hehe.

~ Rheen.

lollynonna
2

#5 Gerbil nature är superbra! Men jag använder mig av detta fodret, dubbel så stor påse till mindre pris. Eftersom jag har så många, en vanlig gerbil nature påse skulle räcka i ungefär en vecka för mig…

Jo man kan blanda eget också! Du kan söka på " blanda egen mat" eller liknande på sajten, så får du nog upp något bra.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[masken123]
1

Jag använder gerbilerna nature, jag köpte mitt på djurkopmaniet i linköping! En stor sån påse räcker hittills jättebra, och så kompletterar jag med lite färskfoder några gånger i veckan! Jag har ingen erfarenhet av att blanda själv, men jag vet att maten skulle innehålla alla fyra sädesslagen, råg, vete, korn och havre! Men som lollynonna sa finns det en bra artikel här på iFokus!

Sery
1