Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 800 ggr
Guinea piggis!
0

Långa klor mm

Hej, jag tycker mina gerbiler börjar få lite långa klor, om man inte vågar klippa dem, kan man göra på något annat sätt så de inte blir så långa? Sen läste jag lite om hur man räknar ut hur många liter ett akvarium är, men min bur är inbyggd i en garderob och har våningar. Hur räknar man ut hur många liter buren är då? Vill gärna veta ifall buren är tillräkligt stor o så men har inget att jämföra med riktigt om jag inte vet hur många liter buren är. Tacksam för svar :)

thea_thea
1

Lägg i en sten i botten av buren. HÄR kan du räkna ut hur stor din bur är.

lollynonna
2

Som #1 säger, lägg en stor sten i botten. INTE på spånet, då kan de gräva sig under och mosas…

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Guinea piggis!
0

Men kommer de gräva precis där stenen är då?

thea_thea
0

#3 Nej. Men man kan alltid hoppas😛

lollynonna
0

#3 De kommer nog att tycka att det är en kul plats att sitta och gå på, då slipar de ner klorna också.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Guinea piggis!
0

Fick fram ungefär 300 liter, är det mycke eller lite?

thea_thea
0

#6 Har du bild på din bur? 🙂

lollynonna
0

#6 Det är perfekt storlek, stort och bra :)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Guinea piggis!
0

Den är ju liksom inte samma form som ett akvarium så undrar om 300 liter stämmer då?

thea_thea
0

#9 Jag kan inte se någon bild!

Guinea piggis!
0

:

Guinea piggis!
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
thea_thea
0

#11 Nepp. Använder du Bifoga bild/fil?

thea_thea
0

#12 Nu ser jag! Nej, den buren är inte 300 liter. Vilka mått har den?

Guinea piggis!
0

Nu kom den va?

Guinea piggis!
0

varje våning är 60 hög, 55 djup, och 44 lång, den nedersta delen är lite högre så allt spån får plats.

thea_thea
0

#16 Vet du vad - din bur är precis laglig för fyra gerbiler! Ytan är bara 0.24 m2, och minsta lagliga mått är 0.12 m2. Jag skulle absolut inte vilja ha mina gerbiler i en sån "garderobsbur" men om dina funkar i det är det ju super.

Guinea piggis!
0

Men jag menade att varje våning är dom där måtten, så sen får man vell ta det gånger tre? Det var därför jag undrade hur man gjorde…

thea_thea
0

#18 Nej, våningsplanen räknas inte in. Din bur är 0.24 m2, dvs laglig för 4 gerbiler! När man räknar ut liter räknar man alla 🙂

Guinea piggis!
0

Förstår fortfarnade inte.., Våningsplanen betyder alltså ingenting när man räknar utan måtten är som om det skulle vara en garderob helt utan våningar?

thea_thea
0

#20 Så här står det på jbvs hemsida; Även de här små djuren behöver ha gott om plats att röra sig på. Djurskyddslagen anger hur stora burarna eller de andra utrymmena där djuren lever minst ska vara. Ytan får gärna vara större men aldrig mindre än måtten i tabellen nedan. Eventuella hyllplan räknas inte in i ytan."

Det betyder att man bara räknar ett hyllplan 🙂 Ledsen för den konstiga texten, iFokus har fått fnatt🤔

Guinea piggis!
0

Menar de inte sånna där små hyllplan som sitter längs väggen? För det verkar ju jättekonstigt om det bara är den understa spåndelen som räknas? När jag har två lika stora delar över, bara med mindre spån?

thea_thea
0

#22 Som jag har fattat det är det bara ett hyllplan som räknas.

Guinea piggis!
0

Så om de två övre delarna varit på sidan om den understa spåndelen istället för över så hade de räknats med även om de va lika stora som de delar som nu är över spåndelen. Ska det verkligen spela någon roll vart de är placerade även om storleken är den samma? Det låter väldigt fel.

thea_thea
0

#24 Japp. Du kan ju ringa till jbv annars och fråga🙂

Logiskt när man tänker på det, samma regler gäller hamster, marsvin, råtta, mus mm, och hamstrar vill ju hellre ha stor yta än hög bur. Samma sak med gerbiler. Gerbiler vill vanligtvis ha stor bur på längden hellre än på höjden🙂

Guinea piggis!
0

Jaja, nu är det ju som det är, svårt att ändra regler :)

thea_thea
0

#26 Japp! Men det ultimata gerbilburen är ju ett akvarium 🙂

Sery
0

Angående stenen och gräva så är i alla fall mina tjejer sorten som gräver under ALLT. Lägger jag ner en toarulle så gräver de under den. Så gräv ner stenen så den står på botten. 😃