Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 2807 ggr
svartkanin
0

Vilken badsand?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har några funderingar ang. gerbileras badsand.

Just nu använder jag sanden på den bifogade filen, men tycker att det är på tok för dyrt (79:-) för den mängden (2 L) och så finns det inte större förpackningar i djuraffärerna…

Har även kikat rund och sett att många använder "blästersand" från Jula/ Biltema, men vet att det innehåller metaller och det verkar inte så nyttigt.
Är det någon som har erfarenhet av "blästersand"?

Undrar om ni vet någon affär där man kan köpa en större mängd gift och metall fri finkorning sand?

Tillsvidare är det bara att bita ihop och köpa den dyra, lilla mägden sand.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

deleteduser
0

Oj, 79 kronor! Själv använder jag mig av Vitakraft chinchilla SANDY den kostar knappt 20 kronor (1 kilo) på ICA maxi.

svartkanin
0

#1 Jo visst är det dyrt!
Har haft den sanden förut, men hittar den inte lägre någonstans… Men ska kolla på ICA Maxi Glad

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[_hsleiufhbtv]
0

Jag köper en 25kg-säck på arken i hbg :) 180:-. Rimligt pris tycker jag, och sanden är superfin. Ljusbeige typ, mjuk, len och inga stora korn, men ändå inte så små att dom dammar en massa, som den sanden som #1 skrev om :P

Clariiz
0

Djurmagazinet har lösvikt både chinchillasand (20 kr /kg) och en annan sand som funkar minst lika bra (10 kr/kg)!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

svartkanin
0

#3 Okej, finns dock ett begränsat utbud av butiker i norr= Djurmagazinet, Granngården…

#4 Lösvikt? Det har jag inte sett. Finns det vid fisktillbehören eller?

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Clariiz
0

#5; Jadu.. Bra fråga.
Har för mig att det finns där fodret finns i lösvikt. Typ vid fågelsakerna.

Finns iallafall på flera djuraffärer både i västerås och Eskilstuna. Även Arken Zoo har det nu när jag tänker efter :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

ks.gerbil
0

4# å härre gud!!!!!! 10/kg!!!!!!!!! det finns inte hos min annars skulle jag inte stå här och skriva skulle redan ha tat bilen och kört dit med polisen efter mig (jag är bara 13 år)

annars finns det här på: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_tilbehoer/badehus/186945 lite dyrare men fortfarande ett bra pris om jag såg rätt :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

moawi
0

Jag använder sand från Biltema, 17 kg för knappa 70 kr tror jag.

Det finns blästersand med aluminiumsilikat, det ska du inte ha. Be bara någon i personalen om hjälp och säg att du vill ha en giftfri sand som passar till smådjur.

När jag skulle köpa så fanns det bara grovkornig, men den är inte så grovkornig ändå, den funkar. Jag blandar också ut den lite med finkornigare sand.

[Tassy]
0

För de som inte får tag i billig sand: Ha inte en skål inne permanent, sätt in några ggr/dag och låt den inte vara i buren såpass länge att de börjar göra sina behov i sanden.

Man kan hushålla riktigt länge bara man vill Glad

svartkanin
0

#6 Okej, tack för svaret! :) #8 Yess, ska kolla på Biltema om jag inte hittar lösviktssand på Djurmagazinet :) #9 Är det inte bättre att man betalar lite extra ist för att låta gerbilen nästintill vara utan? Hälsningar Linnea www.svartkanin.blogg.se

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[Tassy]
1

#10 Klart det är bättre att ha fri tillgång, men det kanske finns folk med dålig ekonomi och dåligt utbud av sand. Då kan man göra som jag rekommenderar, och de blir ju inte utan, man får se till att de får bada några gånger dagligen.

Minoth
0

Men då kissar dom ju i spånet istället? de är ju jätteotrevligt! 
Nej mina kissar BARA i sanden. helt underbart ju :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Tassy]
0

mn bör ju byta spånet regelbundet iaf av hygienskäl..

AndersJohnson
0

#13 … Detta får mig att undra; Hur ofta byter ni spånet?

Det jag tänker mig är att "plocka pluppar" (bajset) typ varannan dag och byta spånet varannan vecka? Är det för sällan? Hur ofta byter ni andra?

Sorry om det här blev OT :P

moawi
2

#14 Ojdå, plocka pluppar, då har du att göra ;) De är så små och försvinner under spånet.

Jag har ett 140-liters akvarium och byter spån en gång i månaden.

deleteduser
1

#14  varannan vecka blir inte för sällan. Jag brukar byta spån var tredje eller fjärde vecka.

Tror dock inte att det kommer bli så lätt för dig att "plocka plupparna" eftersom att "plupparna" oftast blir begravda i spånet. Så det behöver du inte göra om du inte har som intresse att sitta och leta nergrävda bajspluttar ;)

Svartkanin- Förlåt för OT! Hoppas du får tag i bra sand Glad

Minoth
0

Jag byter en gång i månaden, har 375 liter och helt "rumsrena" gerbiler.
men hade det gått över en vecka av något skäl skulle de säkert inte vara några problem överhuvudtaget

Så hade dom kissat i spånet hade de ju inte kunnat ligga där mer än en vecka (enligt mig)

AndersJohnson
0

#15 och #16: Tackar för svaren! :) Hehe, då behöver jag inte oroa mig ;)

och: Svartkanin; Sorry för att jag drog iväg med OT! Håller med föregående: Hoppas det ordnar sig med sanden :)

Minoth
0

**Svartkanin

**jag har köpt Råda sand. De är 20 kilo och kostade mig 110kr :) det funkar kanon! Tyvärr har affären som hade det stängt men kolla efter råda sand. Den är jättebra

svartkanin
0

#18 Det är lungt! iFokus är till för att resonera så det är ok med OT på mina trådar Flört

#19 Yess, var sanden finkornig?

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Minoth
0

#20 råda sand är jätte finkornig :)

svartkanin
0

#21 Toppen! Då frågar jag efter den :) Hälsningar Linnea www.svartkanin.blogg.se

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

MoaL
1

Julas filtersand för blästring innehåller inte metall, den används både i akvarium och till eremitkräftor, så den är inte farlig alls. Den använder jag till mina Degus som sandbad, och använde tidigare till mina gerbiler när jag hade sådana. 25kg för 59kr.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

svartkanin
2

#23 Det var ju ett superpris! :) *Tack för alla sandiga tips!* Hälsningar Linnea www.svartkanin.blogg.se

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

MoaL
0

Glad

Mvh,
Moa

Szczurek91
0

Tass! http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/blasterpistoler-och-tillbehor/filtersand-for-blastring-018297/ Fungerar detta som sandbad? 

Eller har ni något bättre att rekommendera. Jag vill hellre köpa både spån och sand i storpack så det räcker i flera månader.

MoaL
0

#26 Ja, det var den jag tipsade om i #23.

Mvh,
Moa

Szczurek91
0

blev en sådan säck. Är ju grovare än det vanliga jag köper men jag får se ifall de tycker om det. Annars går jag över till något annat. Tackför tipset MoaL