Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 570 ggr
Evelina97
0

Hane med honor

Hej har en liten fundering.. Inte för att jag tänkt att göra så men av ren nyfikenhet bara, vad skulle hända nu om jag satte in en gerbil hane i min bur med 3 honor? Skulle honorna börja bråka om hanen? Skulle alla 3 honor få ungar samtidigt? Eller kan det gå riktigt illa att dom dödar varandra? Haha blev många tankar nu…

Tsunamis
0

Generellt sett går det dåligt, risken är rätt stor för bråk och dödande & själande av ungar.

MvH  Tsunamis

[dvärgkaniner]1
0

Jag håller med Tsunamis!

lollynonna
0

Framförallt så händer det som #1 sa, men sedan så får ju honorna ungar hela tiden om en hane bor hos dem jämt. Och stjäl då en av honorna de andras ungar, då kan ju de andra kanske få mjölkstockning eftersom hon inte får dia sina egna ungar. Och de vuxna kommer slåss väldigt mycket, och de kan också döda alla bebisar. Och det är ju inte att föredra.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Evelina97
0

Lät ju inte bra, men hur gör dom ute i naturen då? Fast det kanske inte är samma sak eftersom dom bor så stort kanske?

lollynonna
0

#4 i Naturen bor de i kolonier, alltså små flockar. De har gångar och hålor under backen. Och då hanarna växer upp trooor jag (inte helt säker) att de föser bort dem från flocken.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Evelina97
0

Jaha intressant ändå att det funkar på ett annat sätt i naturen än hemma i buren

ulrikame
0

I naturen har de mer utrymme än i en bur. Därför kan de bättre gå efter sina instinkter bättre där än i en bur. Troligen så skulle det bli bråk också i naturen om de hade mindre utrymme där.

Tsunamis
0

Det funkar inte annorlunda i bur än i naturen, enda skillnaden är att de inte kan sticka iväg om det blir bråk så man kan få svårt skadade gerbiler som följd. Vissa individer ger sig liksom inte utan fortsätter att attackera trots den andra slutat och den bara försöker springa iväg.

MvH  Tsunamis

[dvärgkaniner]1
0

Du kommer få ungar hela tiden och det kommer kanske bli svårt att få bort alla ungar då dina honor kommer få bäbisar rätt ofta. Då måste du också ha många burar ifall du inte får sålt alla ungar. Ifall du har flera hanar med honorna så kommer det bli bråk mellan hanarna, då är det en stor risk att någon av hanarna dör. Inavel kan det också bli ifall du låter ungarna bo kvar med mamman och pappan, och då kan ungarna bli missbildade och då menar jag att någon unge kan till exempel få ett öga istället för två. Säger detta bara så du vet att det kan hända, ifall du hade tänkt dig nåt liknande. 

Om du vill ha ungar med någon av honorna så rekommenderar jag att stoppa den honan och hanen i en egen bur, utan de två andra honorna. Och låt också honan inte honan ta alldeles för många kullar, brukar ta 3 kullar på mina honor max. Första kullen kan ju honan få ta 1 kull efter den första kullen och sen låtar man honan vila.

[dvärgkaniner]1
0

Det viktigaste när man ska avla som jag tycker är ju att man är påläst på gerbiler så man vet vilka färger dem har och vilken sjukdom din gerbil har ifall den skulle bli sjuk och mer. Sen måste man också ha plats ifall inte någon unge skulle bli såld för sånt kan hända ibland, någon av dina gerbilköpare kanske har blivit allergisk och måste lämna till baks gerbilen för sånt kan hända.

[dvärgkaniner]1
0

Lite mycket text, hehe 😃