Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 12737 ggr
lollynonna
2015-12-21 20:01
0

Uppfödarnamn

Hur valde ni erat uppfödarnamn? Jag har 3 stycken som jag väljer mellan, men det är väldigt svårt… Hur kom ni på det? Och om jag tycker att tillexempel en hansteruppfödares namn är fint, blir det inte då att jag härmar denne om jag döper mitt till något liknande?

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Anne.K
2015-12-22 08:54
0

Jag valde mitt namn utefter att jag kanske ville bli uppfödare inom fler arter som är "musliknande" i framtiden och ville då inte ha ett uppfödarnamn som blir låst. Så då kollade jag runt lite och hittade då det latinska ordet för muslik/råttlik gnagare som är Myomorpha. Så det kändes ju perfekt och så kontrollerade jag först att ingen annan redan hade namnet sedan var det klappat och klart. Samtidigt så känns uppfödarnamnet unikt vilket gör det lättare för andra att minnas.

Jag rekommenderar att man väljer ett namn som inte är för likt någons annans, eftersom det kan annars lätt skapa förvirring och folk kan blanda ihop uppfödarna. Det bästa rent strategiskt är att försöka komma på något unikt, då blir det även lättare för folk att lägga det på minnet och lättare koppla ihop namnet till just din uppfödning. Sedan kan det alltid vara trevligt om det är ett namn som har en viss innebörd för dig, det är ju roligare om inte annat. :)

Var även försiktig med namn som gör att du måste låsa dig till en viss färg eller liknande. För det är ju inte så kul om du vill byta inrikning i framtiden men då har ett alldeles för nischad uppfödarnamn vilket då kan skära sig lite. Fast det gör man ju såklart hur man känner för. Men mitt tips är att ha ett namn som fungerar i alla lägen oavsett om man byter inriktning på färg eller kanske till och med djurart så slipper man ändra sitt uppfödarnamn ifall man tycker mycket om det. :)

Men ja det är bara hur jag själv tänker, det finns inget rätt eller fel. Däremot tycker jag att man alltid ska kontrollera via internet ifall det finns andra uppfödningar med samma namn oavsett djurart, för att undvika att man väljer samma då det kan bli väldigt förvirrande ifall det finns tex en marsvinsuppfödning med samma namn som du tänkt eller en hundkennel eller ja, vad som. Så är det bra att kontrollera så gott man kan så att inte namnet redan är i bruk någonstans. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[dvärgkaniner]1
2015-12-22 13:26
0

Jag ska försöka hitta ett fint namn till min uppfödning, är ju nu registrerad i Svenska hamsterföreningen.

Anne.K
2015-12-22 14:36
0

#2 du är ju inte registrerad, har du varit medlem i ett år?

lollynonna
2015-12-22 14:55
0

#1 Tack för svaret! Ja jag vill ju inte ha något som är för likt, men det finns en hamsteruppfödning som heter blåtassen. Det tyckte jag var jättegulligt! Man kan ju ha något som "minitassen" eller något annat liknande. Det är ju snart jag får registrera mig som uppfödare, om jag klarar provet! Så jag funderar mycket på namn osv nu. Ja man vill ju inte direkt låsa sig till en djurart, jag skulle inte välja att heta "gerbiltassens" eller något :P

// Linah 

SolGerbilsidanSol

thea_thea
2015-12-22 15:29
0

#4 Stamptassen är gulligt😃 Men lite låst till gerbiler(eller kaniner) dock😛

lollynonna
2015-12-22 15:32
0

#5 Haha ja! Men det skulle kunna funka till möss och hamstrar också, även om det inte hör till något de gör😛

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
2015-12-22 19:16
0

#3 Måste ju vänta i ett år för att bli registrerad uppfödare, men är medlem i Svenska hamsterföreningen.

Anne.K
2015-12-23 12:52
1

#7 dock skrev du att du redan är registrerad i SHF. Vilket kan bli förvirrande. Håll dig till att säga att du är medlem. :)