Ögoninfammation??
Hej, min ena gerbil har inte öppnat ögat sen han vaknade förut och jag börjar bli hönsmammig. Vi bytte spån för inte så länge sen och det är bara ena ögat som är slutet. Vi har flyttat till Wien och jag vet inte om det finns någon bra veterinär här… Kommer åka tillbaks till Sverige över jullovet men kan inte ta med dom hem. Min pappas jobbarkompis ska ta hand om dom medans vi är borta men jag kan ju inte åka en två och halvs flygresa om min älskling är sjuk? Hans päls är inte fluffig, andra ögat klart och han äter och dricker som han ska. Bifogar en bild på hur det ser ut. Han päls är somsagt inte så fluffig men han ville inte vara still medas vi tog bilden.
Tack på förhand❤️
Juste han är 3 år!
Oj, lila stackaren inte roligt att ha ögoninflammation 😕 Har haft det själv inte roligt.
Kan vara bra att rengöra ögat på honom om det har klibbat fast. Ta ljummet vatten på en papperstuss och torka försiktigt bort.
Det ser ut som de här ögonvårtorna de kan få. Sätter sig på ögonlocket och i perioder kan det svullna upp och irritera men det finns inte direkt något man kan göra annat än att lindra symtomen (rengöra med vatten t ex) för det är ett virus.
MvH Tsunamis
#3 👍
#3 Är det något farligt? Eller något som kan påverka honom på något sett?
#5 nä inte vad jag märkt på individer som haft det. Svullnaden kan nog göra lite ont men i övrigt äter o dricker normalt. De lever normal livslängd och det verkar inte sprida sig heller, nån uppfödare trodde det smittar från mamma till ungar i modersmjölken men mellan vuxna har man inte sett nån spridning. Man får torka ögat med lite papper lite då och då när man plockar med dem.
MvH Tsunamis
#6 När går svullnaden ner?
Det har börjat bli rött över och under ögat…
#7 Det tar sin tid tills den går ner, lite svårt att säga exakt. Det är olika beroende på gerbil. Tycker det inte låter bra rött över och under ögat 😮
Få se vad Tsunamis säger.
Nä det går inte att säga när svullnaden går ner. Har du varit hos veterinär? Om gerbilen verkar slö och påverkad så bör du definitivt gå dit så att de i så fall ger antibiotika eller ögonsalva som åtminstonde hjälper mot svullnaden.
MvH Tsunamis
Har inte hittat någon bra veterinär i Wien men försöker att hitta. Han är pigg och äter som han ska, det är bara svullnaden som jag oroar mig för.