Avlivning -är det dags?
Lång text, hoppas ni orkar läsa. Min hangerbil Danny, strax över 2 år gammal har mått dåligt under en period. Han har problem med ögonen och är inte lika social längre. Han har troligtvis "cherry eye", och ögonen är oftast små springor med påsar under. Han piper till när man klappar honom på huvudet, när han var "frisk" älskade Danny att bli struken från nosen till svansen och låg gärna och gosade framför en långfilm i vardagsrummet. Jag har pratat med en erfaren fd gerbiluppfödare, och även låtit personen känna igenom min gerbil, både som "frisk" och "sjuk". Fd gerbiluppfödaren tycker han känns dålig, men sagt åt mig att avvakta senaste gången vi träffades (oktober). Efter det har han mått sämre, sover hela dagarna och pysslar inte längre om sin burkompis eller bygger mysiga bon av toapapper. Ibland har jag varit säker på att han inte kommer klara natten. Han sitter ofta uppburrad på spånet med stängda ögon och reagerar inte när jag kallar på honom. Pälsen har försämrats och han sandbadar aldrig, så pälsen är riktigt ful. Han har dock sina stunder, då springer han omkring och gnager på toarullar, myser med sin burkompis, hoppar ut ur buren självmant eller står och piper på bakbenen i hopp om att få komma ut och springa. Det är ungefär en gång i veckan, och jag är i gerbilernas rum ca 3 gånger per dag, dvs 1/21 gånger är han pigg. Allt detta gör mig osäker på om jag ska låta honom leva ett tag till, avliva honom, eller vänta på en naturlig död. En sak är jag säker på, jag vill inte ta honom till veterinären för undersökning. Vad tycker ni? Avliva eller inte? Fråga om ni undrar över någonting.
Ett djur som uppenbarligen inte mår bra, skulle jag avlivat omgående. För livslängd är inte allt, i det vilda skulle ett rovdjur redan avslutat lidandet för honom.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Tack för snabbt svar! Ska låta fd gerbiluppfödaren undersöka honom om ca 10 dagar, och efter det tror jag det blir bäst med Avlivning. Men eftersom han bor med en annan gerbil som är gammal funderar jag på att avliva de samtidigt, eller vänta på naturlig död åt båda. Det är ju lite besvär att sätta ihop gerbiler.
Jag skulle ha avlivat. Naturlig död är för mig det värsta jag vet. Har hänt mig två gånger,då personen som avlivar mina gerbiler inte var hemma och jag kan det inte själv (fobi för döda djur). Det är riktigt hemskt att se dem ligga där helt hjälplösa och sjuka. Bättre att avliva innan det har gått för långt. Alltså jag skulle avliva honom nu,hn verkar ju inte njuta av livet längre. Har avlivat en fullt frisk gerbilhona. Men hon var extremt aggressiv,hatade att bo själv och hatade sina kompisar också. Mot slutet barberare hon sig själv också,och då fick vi avliva henne :(
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#3 Med naturlig död menar jag inte att han ska lida ihjäl, utan somna utan att vakna upp. Grejen är ju vad jag ska göra med hans burkompis, det är där problemet ligger. Han är alldeles för social, skulle inte klara sig utan en kompis. Ska som sagt höra med min gerbilkontakt och se vad denne säger.
#4 Nej såklart förstår jag att du inte vill låta honom lida ihjäl. Men det funkar tyvärr inte att de dör i sömnen. De lider på slutet,oavsett om de var friska eller inte innan. Det funkar inte riktigt som på oss människor,och det är ju dåligt på ett sätt. De vaknar liksom upp,och sen så dör de när de somnar. Inte riktigt att de dör DÅ de sover,om du fattar :) <3
// Linah
Gerbilsidan
#6 Ja på mina gerbiler har det aldrig hänt att de har dött i sömnen,tror inte att de kan det. Jag tycker att du gör det som känns bäst för dig,om du vet att han skulle bli ensam kan du avliva han också,men om du kan sätta ihop honom med någon och det går bra kan du såklart behålla honom.
// Linah
Gerbilsidan
Jag skulle välja Avlivning, det skulle vara bäst.
#6 Jag har också varit med om djur som somnat i sömnen. Men aldrig varit med om någon gerbil som gjort det.
Varför vill du inte ta han till veterinär för undersökning?
Mvh
Mig
Börjar han bete sig väldigt annorlunda jämfört med normalt (vilket det låter som) så hade nog jag också avlivat. Ibland behövs inte ett veterinärbesök utan man gör en egen bedömning utifrån djurets beteende och han verkar inte må vidare bra om det är så att synen stör honom och eventuell infektion i kroppen.
Ja man kan göra sånna bedöningar om man har haft gerbiler förut i ett par år som du haft.
MvH Tsunamis
#11 Infektion, kan han ha det? Är det hans ögonproblem som skulle orsaka det då?😕
För att förtydliga; jag har mycket pengar sparade för ev veterinärbesök, men att betala 1000 kr för att en okunnig veterinär ska klämma lite på min älskade Danny och försöka utnyttja situationen genom att lura på mig behandlingar för flera tusen som inte fungerar, det vill jag inte göra🙂
Har bestämt mig för Avlivning nu. När jag gick in i gerbilrummet såg jag honom sitta uppburrad med hela ögonen igentäppta med rött kladd. Ska boka tid för Avlivning, men vad ska jag göra med Bert? Hans burkamrat Bert kommer inte klara sig utan sällskap! Han är väldigt social, tror han blir 3 år om 3 månader. Kommer inte avliva Danny om jag inte hittar en lösning för Bert. Behöver svar omgående, tänkte prata med vet om Avlivning tidigt imorgon.
#13 vill du fortsätta med gerbiler? I så fall är ju en ny kompis ett förslag.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#14 Haha, klart jag vill😃 Är bara osäker på hur jag ska sätta ihop gerbilerna, och vill gärna skaffa två ungar till honom då så att ungen inte blir ensam när Bert dör. Funderar på hur länge han kan vara ensamgerbil, så jag kan planera in Dannys Avlivning. Han är väldigt social så vill inte ha honom ensam för länge.
Fast hur länge till ska Danny behöva lida?
Jag skulle försöka få tag på två nya så snabbt som möjligt, och avliva Bert sedan efter att man försökt få ihop honom med dom andra och det inte lyckats.
Ingen här som säljer nu på lagom avstånd?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#16 håller med dig.
Mvh
Mig
#19 Som sagt har jag en tid om 5 dagar.
Neeej älskade Danny boy han som var så mysig och bajsade på mitt golv. Blev ledsen nu, hoppas hon får det bra i gerbilhimmeln sen ❤️
#22 Insåg att jag skrev hon till världens killigaste kille liksom.
Oooh Dannyboy 💔
#23 Manliga Danny😃
Vi la honom vid en å under en jordhög. Jättefin plats för en jättefin gerbil💔
Ååå, så synd om honom, R.I.P Danny❤ Styrkekramar från mig och Dagny.
#25 😢 Hoppas Dagny och hennes flickvän lever många år till❤️