Närmar han sig slutet?
Min Gerbil som är lite över 3 år idag, har under den senaste månaden bettet sig konstigt.. Han bara sover för det mesta, vill inte hälsa på mig och jag ser honom knappats röra sig i buren, och jag tycker det blir värre. Såg honom framme precis för att dricka vatten, och jag tyckte han hade svårt för det, samt svårt för att gå, och märkte att ögonen typ var stängda. Jag satte mat och vattnet nära där han sover för att göra det lättare. Men jag hade velat veta om detta är normalt vid slutet, då han är rätt så gammal för en Gerbil, eller om det kan vara något annat. Kanske depression? Jag föreslår depression eftersom jag skaffade två gerbiler tillsammans, men den andra gick bort i somras av en skada han hade fått. Kan det vara så att den andra nu börjar känna sig ensam? Jag försöker spendera så mycket tid med honom som möjligt, men han har aldrig gillat att man rör honom eller sånt, men han brukar hälsa på en iallafall, ta imot godis och busa runt.
Jag tror han börjar be sig så där eftersom han är rätt så gammal nu. När man blir gammal så blir man ju mycket slöare än när man är ung. Hur går han? Altar han heller hur gör han? Är ögonen klibbiga? Kan ju vara att han har ögoninflammation kanske ifall ögonen är stängda?
Om det är så att han har svårt att dricka och gå och hans ögon är stängda, så kanske ändå det vore bäst att avliva honom? ❤️
#1 nu när han var framme så haltade han. Jag kan inte se att han är klibbig vid/runt ögonen, eller några andra ovanliga saker.
#2 Avlivning går egentligen imot det jag tycker, men, om det är så att han lider så kan det vara det bästa för honom.. Jag vill dock avvakta lite innan jag gör det beslutet, då för ett tag sen var han jätte konstig, låg helt stilla öppet i buren, reagerade knappt när man försökte röra på honom, men dagen efter så var han uppe och pigg igen. Men jag har mer eller mindre accepterar att han är gammal och inte har mycket tid kvar.
#3 Okej, då har han inte ögoninflammation .
Låter inte så bra att han haltar 😕
#4 Gör så, avvakta honom 👍 Du väljer ju själv ifall du vill avliva honom eller inte.