Ny gerbil jagas
Jag har begått ett stort misstag. Köpte idag en ny gerbil och var dum nog att bara släppa i den med dom andra 2. Jag har gjort en total städning av hela buren men glömde det där med delad bur.
Dom 2 som jag har haft är Rio som är snart 3 år och Dazzlebud som är ungefär 7 månader.
Dazzlebud jagar runt den nya gerbilen som bara är 6 veckor. Ibland stannar dazzlebud och bara stirrar på den nya.
Kommer sitta och hålla koll på dem i alla fall en timma till, är det säkert för den nya då?
Ska jag använda den lilla transport buren jag har och sätta i den i akvariumet med den nya i och switcha mellan den nya och dom 2 förra så som en delad bur metod skulle vara?
Hjälp snälla!
Ta ut den nya genast. Jagande innebär att de INTE är tillfreds med den nya, och dina 2 äldre kan tom. börja bråka med varandra för gruppdynamiken helt plötsligt ändrats. Varför köpte du en ny gerbil bara sådär utan att ha hört med uppfödaren Myomorpha?
MvH Tsunamis
#1 Menar du att den nya ungen är från mymorpha?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#1 Fixade det nu, tog ut ungen och satte den i transport buren, hade en gammal hamster bur och satte in den bra och tätt för att sedan bygga i ordining en separerad bur. Det verkar vara lungt nu, både Rio och Dazzlebud har lagt märke till den nya men åtegått till grävandet, ungen ligger o sover just nu. Här är bilder på buren just nu.
Kommer byta plats på dom som man ska göra. Det var en miss av mig, dom var bara tillsammans i cirka 5 - 10 minuter och Rio o Dazzlebud började aldrig bråka. Rio (äldste) bestämmer fortfarande.
#1 Tror du ihopsättning fortfarande funkar?
#2 Nej Ungen är inte ifrån mig. Men Rio och Dazzlebud är köpta ifrån mig.
Becca: Nu när du fixat en gallerdel i akvariet så ska nog ihopsättningen gå fint. Men ha inte för bråttom med att flytta bort gallerdelen. Utan kör gärna i några dagar med att byta plats. Byt gärna plats mellan gerbilerna ca 2-3 gånger om dagen.
Får även be om ursäkt att jag inte hunnit svara på ditt mail. Men verkar ju som att du fått tag i en ynglig trots allt. :) Dock var det ju fel av dig att släppa ihop gerbilerna utan delad bur metod. Men nu har du ju åtgärdat det så ingen skada skedd. Men kom ihåg det till nästa gång du införskaffar nya medlemmar att de ska introduceras försiktigt. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#2 Dazzlebud (antar att det är Myomorpha's Dazzlebud) kommer från Myomorpha, och om jag fattat det rätt är Rio samma gerbil som Calypso's Rio.
#6 helt korrekt. :)
#7 Jag borde få en present😃
#5 Tack för tipset. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för missen av mig. Köpte ynglingen i djuraffären här i Mölndal då han föder upp dom själv och är registerad i SHF. Här kommer en bild på han, en väldigt vacker Burmese :)
En fråga bara; Dazzlebud gnager på gallret, är lite orolig för att han ska få en kal fläck på nos området, ska jag göra något åt det?
#9 Jag känner inte till någon manlig gerbiluppfödare som är registrerad i SHF. Får man fråga vad hans uppfödning heter?
Angående Dazzlebud så är det tyvärr bara att bita ihop angående gallergnagandet. Det tenderar att bli sådana beteenden när man håller på med delad bur metoden. Men det går ju över sedan när man flyttat bort allt galler igen. Så så länge han inte tar större skada av det så får man tyvärr stå ut med det under den korta period som det handlar om. Du kan slänga in lite toarullar som extra sysselsättning eller pinnar och se om det minimerar gnagandet i gallret. :)
#10 Vet inte detta, ska dit i morgon för att köpa lite mer spån, ska ta och fråga då :)