Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 617 ggr
fridelfina
0

Nåt tips på matblandning till knubbis?

När vi köpte Dixie av Emmajo så varnade hon oss för att han lätt lägger på sig i vikt. Nu har han ju gjort det och ändå har vi inga solrosfrön i blandningen, däremot lite pumpafrön. Är det lika med dem, att de är feta?

Sonen har fått i uppdrag att motionera grabbarne lite extra, men vill ju ändra till bättre mat också. Så släng fram era bästa diettips nu! Skrattande

Vi har också dragit ner matransonen lite, men man vill ju att de andra två ska få äta sig mätta. Ska vi kanske sluta ströa maten på spånet så det inte finns massa gott att hitta här och där, eller?

Gerbilflicka
0

Minska inte på maten, ändra bara typen. Müsli, rispuffar, torkade morötter och liknande är bra. Var försiktig med frön och nötter, men även russin och torkad frukt (=socker). Tänk mer protein och träning, då bygger de muskler istället för fett och smågrabbarna kommer att lägga på sig mer.

Det här problemet har jag hela tiden då jag sätter äldre hanar med yngre killar. Det brukar jämna ut sig med tiden.

Grävning, gnaga mycket kartong, agility, bara ut och springa… sånt gör underverk! :)

[bimbim]
0

jag fick min knubbis att gå ner genom att blanda "kalasmat" från zooman och en osockrad musli 50/50, första dagarna struntade de i muslin men det vande sig..grönsaker vägrar de dock fortfarande äta tyvärr..:(

Speedy
0

Pröva även pellets till smågnagare, hört att det ska vara bra för gerbiler ;)

fridelfina
0

Hm, ja det har nog blivit för mycket andra frön ändå. Ska skippa det helt då, bara ha det som lördagsgodis! Oskyldig

#1) Rispuffar? Är det såna på flinghyllan du syftar på? Krossar man torkade morötterna till mindre bitar eller gnager de på dem "hela" skivorna?

Gerbilflicka
0

Japp, sånna som finns på flinghyllan. Torkade morötter/äpplen kan du göra själv genom att skiva med osthyvel och lägga ett tunt lager på tork i ungen på ca.50-75 grader i några timmar tills de blir krispiga. Enda farliga med det är att människor brukar hinna före gerbilerna till sånna 'chips'… haha. :)

fridelfina
0

Har gjort ny mat idag, 50% Prettypets gerbil och 50% Finax Müsli osötad med havre, korn, majsflingor och vete. Ska väl slänga i lite råg också har såna flingor hemma, tänkte inte på det förräns jag skulle skriva upp här och kollade på påsen. Vad tros om de proprtionerna?