Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1149 ggr
lollynonna
2015-11-28 14:42
0

Inavel

Vad tycker ni om inavel? Hur mycket får man inavla? Hur lite eller mycket släkt ska de vara för att det ska vara okej? Har nämligen lite kullar på G som dock är släkt lite längre Bak så det kanske inte går att avla dem med varandra. Dock så klarar ju råttdjur inavel väldigt bra,men det kan ju vara bra att veta ändå :)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Maleficum
2015-11-28 15:18
0

Inavel kan ju ha både sina för och nackdelar.

Vid inavel minskar variationen av gener. 

Ett plus med inavel är att man kan förstärka goda egenskaper hos djuren men man kan lika gärna ha otur (speciellt om man har dålig kunskap) att förstärka negativa egenskaper. Speciellt om någon negativ egenskap ligger nära genetiskt till den egenskap man är ute efter, men även andra egenskaper kan dyka upp man inte räknat med, tex så dyker ofta vitt upp på djur när man avlar för tamhet.

Har man dålig koll på bakgrunden till sina djur är det ännu mer riskabelt att in avla då man inte vet vad som kan finnas dolt. Men man kan ju ha otur även med obesläktade djur (sen är frågan hur obesläktade en del av våra husdjur egentligen är om man tex ser till guldhamstern som härstammar från en infångad hona med ungar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tsunamis
2015-12-03 09:27
0

Missat denna, hur nära släkt är dina då? Eller ja det beror väl på vilka två individer du jämför antar jag. Gerbiler är tåliga för inavel men lider av ärftliga problem som till exempel epilepsi. Så parar man ihop för många nära släktingar så kommer man märka en ökning av antal ungar som får det. Fixerade handleder är ett annat problem (de står i typ 90 graders vinkel låsta så) som är ärftligt likaså svansknyck. Märker man någon av dessa defekter är ändå rekommendationen att sluta avla på de individer som har det, men om man då avlar vidare på friska släktingar får man ha det i åtanke.

Kusiner är inga problem att para, ibland parar jag närmare släktingar men föredrar att sen i nästa generation avla ut på en obesläktad för säkerhetens skull.

MvH  Tsunamis

Anne.K
2015-12-03 11:10
0

I SHF så rekommenderas inte högre inavel än kusinparning (6,25%). Vill man avla på individer som ger högre inavelsgrad så vill SHF att man söker dispens för det med en motivering till varför parningen ska göras. (att jag nämner SHF här är för jag vet att du är medlem där :) och antar att du registrerar dina ungar där? ).

Jag har inavlat emellanåt. oftas på 3% nivå eller lägre. Men har även inavlat med kusinparningar. Men jag har alltid sett till att ha ett ordentligt syfte med en inavelsparning, den ska leda till något positivt i längden. Man ska även ha bra koll på stammen bakåt med både positiva delar och framförallt vilka negativa saker man riskerar att förstärka.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning