Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1436 ggr
Guinea piggis!
0

Gräver i hörnen

Jag har ett problem med båda mina gerbiler (som är väldigt störande när man ska sova!) De gräver konstant i hörnen på buren. De brukar sluta efter ett tag men det är endå väldigt störande och man blir lite deppig av att titta på. Som om de bara vill ut och inte trivs… Jag har endå mycket spån, kartonger, toarullar, sandbad, hö, pinnar osv i buren så de har mycket att pyssla med. Släpper också ut dem dagligen i en lekhage så det känns inte som om de är rastlösa heller. Oftast så gräver de inte ens nere vid spånet utan på hyllplanen. Något förslag vad jag kan göra åt detta, är det någon som har liknade problem? :)

Anne.K
1

Det är tyvärr sånt som händer ibland oavsett hur mycket grejer man än har i buren och hur mycket spån man än har. 
Hur utfodrar du dom? Om du utfodrar i skål så skulle jag rekommenderar att du sprider ut maten i spånet istället, detta ger dom mer stimmulans och aktivering och kan motverka hörngrävande för då är de oftast upptagna med att gå på matjakt istället. För det kan vara så att just dina gerbiler kräver mer stimmulans och då får man försöka hitta på saker där de kan hålla sig sysselsatta i buren på andra sätt än att de ska fastna i hörnen och börja gräva. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Guinea piggis!
0

Okej men ska jag sprida ut all mat eller ha kvar lite i skålen utfall att? Om jag sprider ut allt på direkten kanske de inte förstår eftersom de aldrig blivit utfodrade på det viset förut..

Anne.K
0

#2 sprid ut allt, de fattar snabbt då det är deras naturliga instinkt att leta efter maten. :)

Guinea piggis!
0

Okej vad bra :)

Guinea piggis!
0

Det verkar inte fungera med att sprida ut maten, de hittar den o så men de gräver fortfarande lika mycket i hörnen.. Något annat förslag? :)

Anne.K
0

Kan du ta bild på hur buren ser ut? Kan bli lättare att ge tips då man ser vad man kan göra. :)

Guinea piggis!
0

Den är inbyggd i en garderob… har ca 15 spån

Guinea piggis!
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
ForeverEmma_
0

Min tanke som dyker upp är att dem saknar nog att kunna bygga gångar då du har inte så avlånga ytor där dem kan gräva. För ett av deras naturliga behov är just att gräva gångar och sånt då dem i det vilda lever i gångar under marken.

Så jag personligen hade nog börjat leta efter ett stort akvarium på blocket. Det kan ta tid att hitta ett bra akvarium på blocket men min upplevelse när jag har letat så har det alltid funnits nu runt jul och efter jul i januari.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Guinea piggis!
0

Jag tänkte att man kanske kan ha en grävlåda till dem (tex en Ikea-låda) med mycket spån ute i lekhagen? De får ju inte tillgång till den hela tiden men iallafall en stund varje dag.

Anne.K
0

Ett annat tips kan annars också vara att du bygger om den nedersta delen i garderob-buren till en ordentlig grävavdelning och fyller upp den sedan så mycket det går med spån. Det skulle kunna avhjälpa problemet.

Guinea piggis!
0

Ja det var en bra idé! Sålänge får de nöja sig med grävlådan men efter jul kan jag kanske starta det projektet! :)

Guinea piggis!
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det fixat! Har byggt om nedervåningen och jag tycker det har blivit mycket bättre med grävandet i hörnen. Nu är de där hela tiden ocv gräver och bygger gångar! :D

Anne.K
0

#13 fantastiskt att det löste sig. :) Nu har du gladare gerbiler som får utlopp för sina behov. Tummen upp!