Det här med städning.
Ja, hur brukar ni städa ur era akvarium och hur ofta?
Jag har inte någon speciell vecka heller dag då jag ska städa burarna. Jag brukar bara städa när det behövs städa 🙂
Jag har så stora akvarium att jag bara behöver städa var tredje månad eller så. Brukar dock skyffla ut några skopor spån och lägga i nytt nån gång i veckan, så det håller sig rent.
Skyfflar ut spånet, dammsuger upp spån/sand som inte går att skyffla ut, torkar med blöt trasa (utan rengöringsmedel på), lägger i allt jag ska ha i buren och sen släpper jag i gerbilerna🙂
Beror på storleken på akvariet hur ofta jag städar, men i regel var fjärde vecka. Jag tippar ur allt, torkar ut med trasa och fyller på med nytt inga konstigheter.
MvH Tsunamis
Det beror på storleken. Mina största städar jag ur kanske var 6:e - 8:e vecka och dessa skyfflar jag ur allt, sedan dammsuger jag, drar sedan runt med en trasa och fyller sedan på med nytt.
Mina mindre burar städar jag väl ca: var 4:e vecka. Dessa tippar jag ur om möjligt eller skopar hälften och tippar resten (beroende på hur mycket spån det är i ), dammsuger ur det som inte följde med och torkar lite lätt med trasa vid behov och sedan fyller jag på med nytt.
Ofta sparar jag 1-2 nävar av det gamla spånet , tex deras bobädd de har för att bekanta dofter ska finnas med i det nya spånet. Gerbilerna brukar inte bli lika uppspelta då som när precis allt blir nytt och rent och då börjar dom revirmarkera. Men sparar jag lite av det gamla så bryr dom sig inte om att hålla på att revirmarkera, så det ser jag som något positivt. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Lite knäpp fråga var det kanske, men tack för alla svar! ;-)
Jag städar var 5:e vecka, oftast på helgen då det är bara då jag har tid. Men tömmer ut allt spån och tar lite av deras gamla spån till "städnings"/transportburen där dem får vara under städningen. Sen när spånet är borta så dammsuger jag upp det sista som jag inte får upp för hand. Sen tar jag vatten + grönsåpa vid behov och städar, annars inreder jag och fyller på med nytt spån + deras gamla, i med kartonger, sen gerbilerna och sist så lägger jag ner halmen på toppen av allt.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Cirka varannan månad, men lite oftare där dem kissar och bajsar mest ;)
Jag vet inte exakt, men kanske var 4-5 vecka? Det är när de har gnagt så mycket på kartonger och annat att det mest är "skräp" i akvariet och inte så mycket spån längre. De får ju pinnar, kartonger och rör som de mal ner och tillslut är det som om de bor i en soptipp ;-) Då är det dags att ta ut allt, torka ur och fylla på nytt spån.