Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettköp-sälj-omplacera
Läst 525 ggr
Råttor i hemmet
0

Ensam gerbil kvar

Nu är 2 borta i från första buren och endast en ensam står kvar. Vad händer med den nu om den blir ensam, dör den direkt eller??? Kan nån berätta hur man snabbast löser problemet?…. Tack på förhand!

Galenidjur
1

Om den inte är sjuk så kommer den inte att dö bara sådär bara för att den råkar bli ensam. Den kan däremot bli "deprimerad" och sova mer än vanligt, inte äta och dricka ordentligt och så om den är väldigt beroende av sällskap. Jag har aldrig haft gerbilder, men hade en mus som fick bo ensam i några veckor och hon blev suuuperklängig så jag fick bära runt henne överallt eftersom hon verkligen inte ville vara ensam.  Så  hur din gerbil reagerar beror helt enkelt på personligheten och är svårt att förutse. Vissa individer bryr sig inte ens om ensamhet.

Hur du löser problemet. Tja. Antingen kan du lämna bort den till någon som har en liten flock eller så köper du nya kompisar till den. Svårare än så är det inte. Alternativt, om den är väldigt gammal och eller sjuk så kan man avliva, men är det en fullt frisk och pigg krabat tycker jag absolut inte att Avlivning är ett alternativ.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Anne.K
1

Vad är det för kön och ålder på gerbilen?

Det bästa är helt enkelt att skaffa en ny kompis till den.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ForeverEmma_
0

Det beror ju på vilken ålder den är och om den är sjuk. Är det en äldre och de andra två var äldre och denna som är ensam med så kanske den också kommer gå bort inom en snar framtid och då är det bara att ge den så mycket uppmärksamhet som du kan och ge den sysselsättning så den inte känner sig ensam. 

Är det unga gerbiler som har gått bort och denna är ung så kanske det rör sig om någon sjukdom och då kan det vara bra att åka till en veterinär och se om du kan rädda denna. Sen om den är väldigt ung så är det som sagt bra att skaffa en ny kompis till den så den inte är ensam. Eventuellt sälja gerbilen till någon som kan ge den en ny kompis.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta