TÄnkte Blanda Eget foder idag, vill ha lite tips
Jag tänkte blanda till lite egen mat idag, då det borde bli billigare i längden! Men vad tycker ni om mina "Ingredienser" Har ni tips på nått mer som jag kanske inte tänkt på?
- Sockerfri Müsli (Som bas)
- Hund eller Kattmat, Torrfoder (troligast kattmat då det är mindre bitar)
- Lite solrosfrön
- Corn Flakes, Eller Special K?
- Lite torkade Frukter
Kanske lite halm i små bitar? eller nått annat "tuggvänligt"?
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Vad är det för müsli? ingredienser?
Viktigt i en bas är att man får med alla 4 sädesslagen. Maten ska bestå största del av säd och fröer.
Har du några nötter med i blandningen? Var inte rädd för nötter, de har mycket bra innehåll i sig som är nyttigt för gerbilerna.
Hund och kattmat är bra så länge det är foder med hög kötthalt och bra kvalité. Om det inte är det så kan man lika gärna skippa torrfodret och ta en annan proteinkälla.
cornflakes skulle jag nog personligen byta ut till något annat, tex. undulatfoder eller nått annat med mer näring än cornflakes.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
muslin jag hittade innehöll Vete, HAvre och Säd i allafall minns inte exakta ingredienserna Vad för nötter är bäst då?
KAttmaten ska Jag köpa på Djuraffären tänkte jag med MEst kött
Jag brukar köra på jordnötter och cashew nötter i min egna blandning. Finns säkert fler typer av nötter man kan använda. Mitt råd är helt enkelt att läsa på om vilka nötter gerbiler tål samt vilka som har bäst hälsoeffekter och sedan efter det välja vad du känner passar bäst i din blandning utefter näringsinnehållet i din egna blandning.
Det är viktigt att du räknar ut hur balansen blir i ditt egenblandade foder så att den blir välbalanserad i näringsinnehållet gentemot mängd. Missar man för mycket på något område kan gerbilerna drabbas av diverse näringsbrister och få negativa hälsoeffekter av det. Därför är det viktigt att vara påläst när man ska göra sin egna blandning helt från grunden. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Köpte Jordnötter och Cashew, helt naturella! Torkat äpple, Torkad banan, NAturell Müsli Med havre råg och korn, Köttbaserad kattmat, torrfoder, för kattungar Lite ärtflingor, Solrosfrön Och säkert nått jag glömt