Äter Metall
Hej, mina 2 gerbiler tuggar ibland på metall fast allt annat är av trä, är det bra? Och hur ska jag göra för att få dem att sluta?
Är det galler eller metallkanter? Det går inte att få dem att sluta, man kan ge dem mer trä och kartong att välja istället men de kommer ändå gnaga på metall emellanåt. De skadar inte tänderna i vanliga fall men galler är smalt och extra gnagvänligt så de kan börja gnaga maniskt på det. De tror de kan gnaga sönder det vilket är varför man avråder från gallerburar.
MvH Tsunamis

Det kan ju vara ett tecken på näringsbrist, att de saknar något ämne i dieten. Vad äter de?
#2 gnager de mycket på den eller? Testa att ta bort den emellanåt i så fall, eller hänga den någon annan stans.
#3 Nä det är inte näringsbrist.
MvH Tsunamis
Njaa, inte så mycket faktist men ibland.

#4 Hur vet du det med säkerhet? Många olika djur slickar och biter på metall och ibland kan det faktiskt handla om tex järnbrist eller liknande. Det behöver inte vara orsaken, men det kan vara det, det är därför jag frågar vad de äter.
Hmm, jag kan läsa på innehållsförteckningen och kolla, men dem är vana vid att blanda 2 olika sorters mat och det är complete hamster & gerbil och så får dem gerbil nature.

Ja då borde de ju få i sig vad de behöver, kompletterar du med färska grönsaker ocj så ibland?
#6 för att beteendet att gnaga på allt är inte avvikande för gerbiler, de gnager alltid på allt.
MvH Tsunamis

Jo fast jag förstod det som att de valde metallen framför andra saker så som trä så vill du gå och lova att det inte kan handla om näringsbrist så var så god. Jag tycker det bästa är att utesluta det först.
Ja, ibland igår fick dem ett russin var och efter det har dem bara tuggat lite ibland sent på kvällen på kedjan. 🤔
Alltså bara ett russin var igår
#10 Gerbiler väljer inte mjukare material per automatik det stämmer helt enkelt inte. Man rekommenderar ändå att ge en varierande miljö för stimulans så de får möjlighet att gnagar på annat. Varför gräver de i så fall på glasväggar tror du? När det finns ett antal kg spån och annat i buren att sprätta runt med.
Finns ingen mening att få någon slags attityd när jag bara påpekar att det finns ingen grund i att tro att djuret har näringsbrist.
MvH Tsunamis

#13 Gräva på glasväggar istället för spån? Grävande är ett helt annat beteende än gnagande så jag förstår inte din liknelse där. Ja visst kan Gerbiler gnaga på lite allt möjligt men det beror ju också lite på hur de gör. Nu skrev hon i #5 att de inte gnager där så ofta men om det vore väldigt ofta skulle iaf jag fundera på om det var något som inte stämde. Särskilt om de inte fick färskfoder. Viss typ av maniskt gnagande kan tom tyda på smärta. Det jag påpekar är att det kan vara farligt att komma med definitiva kommentarer som i #4 "Nä det är inte näringsbrist" när det är helt omöjligt att veta säkert om du inte känner djuren i fråga men det får ju vara upp till dig i så fall att lova. Att du kallar det någon slags attityd förvånar mig med tanke på hur ofta du skriver hårda kommentarer mot folk. Gerbil2 om de bara gnager på metallen då och då är det säkert ingen fara. Om det stör dig med ljud eller så är det bara att plocka bort det. Gällande maten, gerbiler behöver mer än bara torrfoder. De behöver grönsaker, kött och kokt potatis eller liknande… det finns bra artiklar om vad gerbiler ska äta här inne och jag kan länka till en här nedan. http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d71726cb9cb46222d07e71e-blanda-eget-torrfoder?4d71246fb9cb462141046702-1
#14 Min poäng var att majoriteten av gerbilens beteende kan liknas vid stereotypa handlingar där inkluderat gnagande och grävande. Smärta eller näringsbrist har väldigt lite att göra med båda delarna, så det verkar snarare som att du drar pareleller från andra djurslag och likställer gerbilens beteende med dessa. Det är fel och hur du vill ta åt dig av det här är upp till dig. Jag kan bara förklara vem jag är och min erfarenhet av att ha ägt och fött upp gerbiler i 17 år och har under den tiden lett och varit med och utformat de 2 gerbilerföreningarna i Sverige. Med andra ord har gerbilen varit en ganska stor del av mitt hobbyintresse, så ja, jag vågar påstå att frågeställningen i TS inlägg ger inga som helst belägg för att gerbilen verkar ha ont någonstans eller har näringsbrist.
Du får tolka mina meddelanden hur du vill jag skriver inte otrevlig jag skriver kortfattat konkret och inte alltid med sockersöta smileys.
MvH Tsunamis
Jag håller med Tsunamis.
Tack, för svaren alltså, jag gillar INTE att folk blir irriterande eller bråkar på mina inlägg, jag kommer inte att ta bort leksaken då dem tycker om att gnaga på träet där och att klättra, men jag ska flytta om lite varje dag i buren så dem inte blir uttryckade och börjar tugga på metallen. Tack för svaren iallafall!
#17 Gillar inte heller när det blir så men, så kan det vara. Men jag tycker inte att de bråkade precis, de diskuterade om det.

Ja, ingen fara :) jag hyser inget agg mot Tsunamis och bråkar inte, vi är bara oense om hur man uttrycker sig och det måste man få diskutera då det kommer upp. Tsunami jag förstår att du har lång erfarenhet av Gerbiler och jag betvivlar inte att du kan mycket om dem, hade du uttryckt dig just så som du gjorde senare skulle jag inte reagerat. Att du anser att det inte finns belägg för att det tyder på näringsbrist hos just gerbiler är STOR skillnad mot att påstå att "nej så är det inte". Det första är din uppfattning genom erfarenhet vilket är toppen, det sista är ett löfte som tyder på att man absolut vet.