Vitaminer
Att man ska ge gerbiler vitaminer i vattnet, det vet jag, men hur länge kan mat låta vitaminerna ligga i vattnet innan man måste byta vatten? Måste man göra det inom en timme? Eller kan vitaminerna få vara i vattnet en hel dag?
Nej du ska absolut inte ha vitaminer i vattnet. Var har du hört det? Det duger jättebra med vanligt vatten från kranen :)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jag har vanligt vatten från kranen, och jag antog och läste på några sidor att man skulle lägga en droppe eller två allvittaminer i vattnet, vart ska man annars ha vitaminerna?
#2 Du behöver inga vitaminer alls. Dem får i sig det dem behöver via maten och färskmaten man ger dem 2-3 gånger i veckan :)
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Jaha, men på vissa sidor och ättiketten så står det man man ska ge en droppe per 0,5 dl vatten🤔
#4 men det stämmer inte, de ska som sagt få i sig det dem behöver genom maten :)
// Linah
Gerbilsidan
Hmm, ok men kan jag ge dem det…1 gång i veckan?
#6 Nej. Du ska inte ge det alls.
// Linah
Gerbilsidan
De vitaminerna man ska blanda i vatten är väl alla vattenlösliga, eller hur? Om jag inte minns helt tokigt. Det menas att de löses upp i vatten och även att överskottet åker ut med urinen. De vitaminer som istället är fettlösliga har kroppen svårare att bli av med och de lagras lätt i lever och galla. Så nä nödvändigt är det inte men det gör knappast skada, vill minnas att speciellt c-vitamin innehållet halveras efter bara några timmar.
MvH Tsunamis
Får gerbilerna ett bra foder så är vitaminer helt onödigt att ge. Fokusera istället på att se till att de får ett foder med bra kvalité och strunta i de där vitaminerna.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ja, jag har Gerbil Nature och ett annat foder.