Gnagberoende
Båda mina gerbiler, framförallt en av dem blir helt beroende av att gnaga på gallret i lekhagen. Han reagerar inte på att man blåser eller för den delen petar på honom osv. Det slutar alltid med att jag får bära bort honom vilket inte heller hjälper eftersom han springer tillbaka o börjar igen. Han springer ju runt o utforskar i lekhagen också men det är jobbigt att han liksom "fastnar" där och inte tänker på nått annat…Hur ska jag få honom att sluta utan att göra illa honom?
Gallerbitning är ett vanligt tecken på understimulering. Att sprida ut maten i bottenmaterialet istället för att använda matskål är ett enkelt sätt att aktivera dom på.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Japp det gör jag redan, dessutom har de hur mycket grejer som helst att gnaga på i buren.
De kanske behöver annan aktivering? Variera det du ger dem och ha dem ute mer.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Har dem ute ca 1-2tim varje dag, har du förslag på annan aktivering än saker att gnaga på och mycket spån? :)
Har du möjlighet att ha dem ute på andra ställen? Möblera om ofta,gör lite kluriga saker för att komma åt maten osv.
// Linah
Gerbilsidan
Har inget gerbilsäkert rum, så de måste vara i hagen, fast den är endå rätt stor. Att möblera om kan jag testa, tänker att de kanske blir stressande om man river upp och flyttar deras bo hela tiden men de kanske bara är bra med omväxling?
#6 Inte varje dag, men någon gång i veckan kan du möblera om. Ge dem nya saker att göra varje dag.
// Linah
Gerbilsidan
Ok, men jag undrar forfarande hur jag ska få bort min hane från gallerstaketet. Vill ju få bort honom därifrån men det är inte lätt när han inte reagerar på ljud, när jag blåser, eller när jag petar på honom. Är rädd att jag ska skada honom om jag försöker dra bort honom..:(
#8 Det finns inget att göra förutom att hitta rätt sätt att aktivera dem på.
// Linah
Gerbilsidan
Okej jag får väll göra en godisboll eller nått som de kan pyssla med ute i hagen så kanske de kommer på andra tankar.
#10 du kan tejpa området som han gärna vill gnaga på med silvertejp. Då kommer han inte åt att gnaga och det kanske kan då bryta hans beteende.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Du kan testa gerbil agility. Mina älskar det :D
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
När jag möblerar om i lekhagen/buren så flyttar jag inte på boet, utan bara på klätterställningarna och lekgrejerna, men tejpa inte för med silvertejp, om han försöker gnaga sig igenom det så kanske han får lim i munnen, inte så bra. Men var med dem mycket och ge dem mycket leksaker, mm så kanske han slutar, annars så kanske han tycker det är gott att gnaga på gallret för smaken och tror att det är mat och om det är så, bör du byta galler eller tejpa för papper där han Gnager. Lycka till😊
Ja jag har ju som tur är inte galler i buren så de har ju bara tillgång till det när de är ute. Ja jag kan testa att tejpa, fast jag antar att han bara kommer gå till något annat ställe. Agility har jag försökt med, men de följer inte efter godisbiten i handen så då blir det lite svårt då. ;)
#14 du kan som sagt testa att tejpa. Märker du att han flyttar sig till ett annat område istället så får du försöka komma på något annat. Mitt tips är att du bygger en egen lekhage utan galler. Att du bygger en lekhage med släta väggar är mycket bättre, tex en lekhage av plexi eller liknande då blir du av med gnagproblemet. Gerbiler kan tyvärr få fixa idéer för sig oavsett hur mycket berikning man än ger så då är det bättre att byta ut gallret mot något material som är slät istället.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning