Sjuk?
Min Hedda som är fem månader verkar inte må bra. Hon har lite raggig päls, ögonen är ofta halvslutna och hon sitter ofta lite böjt (se bild). Har sett henne klia (bita) sig på magen upprepade gånger. Hon äter och går runt i buren, men är inte lika aktiv som vanligt. Ser inget konstigt på hennes kropp eller mage utöver ovanstående. Har hört ett svagt pipande några gånger den senaste halvtimmen. Låter lite som kycklingpip. Någon som vet vad det kan vara? Åka till veterinären eller avvakta?
Hur länge har detta pågått? Se till att hon får i sig vatten, det är jätteviktigt.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jag upptäckte det för typ en halvtimme sen. Tidigare idag var hon som vanligt. Ska prova att ge henne gurka.
#2 Okej vad bra. Lutar hon med huvudet? Helt säker på att hon inte har några sår? Bits hon om du håller i henne?
// Linah
Gerbilsidan
Ser inte att hon lutar huvudet. Såg inga sår när jag höll i henne, men jag kan ju kolla igen för säkerhets skull. Hon är inte handtam än (tränar lite varje dag) så hon blev inte så glad när jag lyfte upp henne. Hon försökte bita lite men inte hårt alls. (Vet inte vad som är normalt eftersom jag aldrig håller fast henne annars.) Hon gnagde massor på en gren och en kartong tidigare och hon kommer fram när vi ger solrosfrön (som hon äter). Ska hålla henne under uppsikt och se om det kommer fler symptom eller om hon verkar bli bättre.
Tack för input lollynonna!
Den senaste en-två timmarna har hon levt om som vanligt i buren. Hon gräver och gnager. Tittade på magen också och den såg fin ut. Håller tummarna för att det bara var något tillfälligt. (Ska hålla koll på henne under dagen i morgon också.)
Vad bra! Ja precis,håll koll på henne.
// Linah
Gerbilsidan
Vibrerar hon? småstampar? lyfter rumpan om man nuddar henne bak på ryggen?
har du känt på magen så hon inte har en tumör? hon kan ha en doft körtel tumör, det är dock ovanligt på honor men mycket vanligt hos hanar. på viset du beskriver att hon sitter kan hon ha ont i magen. kolla hennes mage om hon ömmar eller om du tycker den känns hård eller mjuk som en vatten kudde. har hon en helt vanlig mage kanske hon bara är stressad. har hon en rätt utbuktande mjuk "vattnig" mage har hon nog vätska i buken. kolla upp det med veterinären. Hård knöl på eller under huden, eller en hård utbuktning kan vara en tumör.den måste kollas på av veterinären i så fall. dessa tumörer är tyvärr elakartade.
Kolla noggrant på pälsen och om det ser ut att röra sig lite så borde du åka till veterinären och be om "lopp" behandling, Lycka till! 🙂
Hur har det gått?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning