Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 879 ggr
Guinea piggis!
0

Hur utfodrar ni?

Jag ger mina två hanar ca 3 matskedar Gerbil Nature ungefär vartredje dag. Är det lagom, förmycket eller förlite? Sen kompliterar jag ju några gånger i veckan med grönsaker, kokt ägg mm.. Men hur ofta utfodrar ni, med vilket foder, vad kompliterar ni med osv? Tycker mina gerbiler börjar bli lite runda om maggen så skulle uppskattas med lite tips om hur ni håller era i form fodermässigt.

lollynonna
0

Jag ger mina en halv deciliter om dagen,de håller sig smala och bra hull. Färskmat ger jag inte så ofta,mest då jag har tid och känner för det:P

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

ForeverEmma_
0

Nu när jag har börjat jobba efter att tagit studenten och suttit hemma i 4mån så har mina gerbil gått in i lite av en dvala på kvällen när jag kommer hem (dem röjer som attan på dagarna) så jag ser dem inte så mycket. Men för att jag har fått lite dåligt samvete av att dem inte får komma ut lika mycket för dem är helt enkelt inte vakna så har jag börjat strö ut deras mat så dem får jobba lite mer i buren.

Varannan dag så strör jag ut ca 3-4 kaffemåtts skopor plus att jag lägger 1-2 kaffeskopor i en matskål. Har matskålen kvar bara för att jag själv är nojig att dem inte ska äta men dem äter inte maten ur skålen så strör ut den maten ur skålen sen när dem får ny mat.

Sen varje onsdag och söndag ger jag mina gerbiler färskmat på morgonen och tar bort skålen morgonen efter. Och då får dem mest ärtor, majs eller blåbär bara för att det är det jag har hittat att dem gillar och det finns alltid i frysen åt dem :P

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Jaguar_
0

Våra har en skål vi fyller på när den är tom helt enkelt. Gerbil Nature och sen har vi en xtra skål som vi fyller på med mjölmask/syssor eller annat gottit. De håller formen och äter så mycket de sjäva tycker är lagom verkar det som så inga problem. Så inga mått eller speciella dagar som vi matar här :)

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

lollynonna
0

Jag strör ut maten. Anser att det är mycket bättre och roligare för gerbilerna.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Guinea piggis!
0

Hur ofta och hur stora syrsor ger du Jaguar?

Jaguar_
0

Jag strör ut mat också, speciellt mjölmasken när jag städar runt eller ändrar något ;)

#5 Mellanstora körde vi på. Funkar jättebra, men tycker de verkar stora haha man undrar ju lite hur de stora ser ut när våra verkar vara de stora. De få syrsor kanske två till tre gånger i veckan, men inte så många. Jag brukar lägga i typ 5 st blandat med lite mjölmask.

Ris och pasta får de ibland när vi äter det. De är galna i ris! 🤪 Vindruvor får de en att dela på. Vindruva är lite när som när man har hemma faktiskt. Samma med gurka. Torkade äppelbitar får de med lite då och då när man piffar till maten. Ska testa vanliga gräshoppor vid nästa beställning och ta små syrsor. Köpte även hem godismorot på lantmännen som de var mycket förtjusta i och den varade några dagar.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

thea_thea
0

Jag brukar ge mina en näve egenblandat foder (använder Gerbil Nature som bas) varje kväll. Om de är lite tjocka får de lite mindre/inget alls. Om de är lite tunna får de lite nötter på maten som komplement. 

Häller bara i maten i spånet, så blandar det sig lite men är ändå enkelt att hitta. 🙂

Guinea piggis!
0

Är syrsorna och mjölmasken levande när du ger dem?

Jaguar_
0

Nej jag ha inte gett mina levande än men har funderingar på det. Mina mjölmaskar och syrsor är torkade. :) Men tro nog deras instinkter är intakt att fånga  en levande syrsa om jag nu skulle testa.

Brukar leka med ett gammalt armband i guld och de är riktigt kvicka på att kuta efter den när man drar den över golvet haha

Guinea piggis!
0

Ja jag brukar låta dom jaga en flärp på ett ridspö som jag drar över golvet, det fungerar ju. Syrsor kanske är lite väl hoppiga men mjölmaskarna springer väll knappast iväg ;) så det kan man nog testa

Jaguar_
0

Haha bra val :)

Hm kanske men då får dom ju kämpa lite för maten tss :P Funderar bara på vem som kan tänkas sälja syrsor och mjölmaskar…

Guinea piggis!
0

Min syster köper ändå syrsor till sina ödlor så då kan jag nog låna några o testa. På Arkens zoo köper vi syrsorna men levande mjölmask har jag bara sett på reptilmässor…

Jaguar_
0

Så dumt att jag inte känner din syster grr 😕 haha nä jag få nog kolla runt lite i Jönköping. Djurmagasinet och Rilo tror jag inte har. Har för mig jag frågat dom innan. Men de kan finnas på a6…om man ha tur. Vi hade ett reptilzoo här innan men de la ju ner eller flyttade. Annars få man kolla i Borås…fast de blir långt att åka för att köpa test syrsor 😂 haha

Guinea piggis!
0

Hehe ja då kanske det är enklare att köpa torkade ;) Vi har en burk med frystorkade syrsor hemma som ödlorna ratar (dom vill bara ha levande). Är det sånna du ger eller är det skillnad på torkade och frystorkade?

Jaguar_
0

Haha ja fast hade ju tänkt mig ge något speciellt till dom i jul ;) Få se om man hittar nått eller något annat spännande till dom. Har ju hittat den där cricket express men på något sätt s tycker jag det är fel att posta levande djur, hur bra de än har haft det i hemmet de kommer från.

Dessa är det jag köper och från samma ställe mjölmasken.

https://animail.se/exotic-life-syrsor-medium-150-g.html

Först var de skeptiska men nu vill dom typ nästan bara ha detta haha. När jag ha dom ute i hagen så brukar jag gömma mjölmasken lite här och där så de får leta. Mycket uppskattat ;)

Och om man har torkat/frystorkat är det inte lika fett vilket gör att man kan ge de lite oftare än om man ge levande föda. :)

Det är bara att ge dina vad reptilerna ratar tro jag. Lägg bara in det och låt det vara. Dom kommer smaka på det i slutändan ;)

Guinea piggis!
0

Okej, hoppas de uppskattar det :)

sjukkatt
0

#15 Intressant sida :-P såg att de även har en julkalender till våra små liv. Hihi gulligt!

Jaguar_
0

#17 Haha ja dom ha en del där ;)

Frågan är om man kan använda kalendern till Gerbiler. Om de får äta allt menar jag hm

Gerbil2
0

Det beror på hur mycket dina gerbiler äter, jag ger mina 2 olika sorter och 1 kaffemått av varje, har 2 gerbiler :D

Jaguar_
0

Tsss har med två men de är lite si och så med ätandet. Ibland tar de slut snabbt och ibland långsamt. Oftast långsamt numera. Tror de slutat växa :P De åt mycket mer i början.