Kan man ha en gerbil?
Hej! imorgon ska min ena gerbilhona till veterinären då hon inte mår bra, hon har ingen balans, kliat bort päls runt öronen där hon också har ett sår på ena örat och hon äter inte heller. Tror att detta kommer sluta med Avlivning och om det är så, vad ska jag göra med min andra gerbil? Har hört att dom kan vara ensamma, stämmer det? Söker annars en gerbilhona på ca 2år som är runt Västerås.
Ja dom kan leva ensama under sådana omständigheter, vi fick tyvärr avliva Currys syster eftersom hon fått vätska i lungorna, troligtvis pg.a hjärtfel. Hennes syster har hitills klarat sig bra och visar inga tecken på depression (förutom dom första dagarna). Dock får hon massor av saker att gnaga och leka med och är ute med mig och min sambo flera timmar om dagen. Men alla gerbiler är ju lixom vi olika, du får se hur din gerbil hanterar det helt enkelt. Hoppas det går bra!
#1 okej tack så mycket!
Nej nej nej. Du ska INTE köpa en till gerbilhona på 2 år. De kommer att döda varandra. Köp hellre en bebis eller ingen alls,det kommer inte sluta bra med två vuxna honor.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Du ska ej köpa en gerbilhona på 2 år. De kommer börja bråka och någon av dem dör eller båda. Ifall du vill ha en kompis till henne så ska du köpa en bäbis hona kring 6-8 veckor.
Du kan köpa en gerbilhona på 2 år, men då måste du först städa rent buren och sen sätta ett galler i mitten av buren, sen sätter du honorna på varsin sida om gallret, så dem bara kan nosa och titta på varandra. Och enligt lag så får gerbiler INTE vara ensamma hur mycket man en är med dem. Lycka till!
Och man ska byta sida för dem Varje dag, i cirka 3 veckor innan du kan låta dem träffa varandra på riktigt och äta ur samma matskålen och sånt. Men det blir lättare om du tag en gerbiler på 4-6 veckor och sätter på andra sidan gallret.
#5 Nej man ska inte ens försöka sätta ihop två vuxna honor. Honor är mer revirhävdande än hanar och det kommer inte att funka.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#5 Man ska aldrig stoppa ihop två vuxna honor, det är en väldigt stor risk att de dödar varandra. Om man ska stoppa ihop en gerbil med en vuxenhona ska man ta en bäbis hona kring 6-8 veckor.