Ruta ett - Inskaffa bur ( Tips & Ideer )
Hej. Jag har inskaffat information om gerbilerna och nu börjar framskaffandet av all material för att mina framtida gerbiler ska må så bra som möjligt. Jag har bestämt mig en naturlig miljö med massa gräv möjligheter. Jag har dock fastnat för hur skapandet av locket ska gå till . Ni som har skapat ett lock till en samla låda ( Förslag 3 ) ( Kolla länk ) http://gerbiler.ifokus.se/articles/4f95d04bd4ebea58260001a1-gor-ditt-eget-lock-till-buren.
Får gärna berätta var ni har köpt material ( nät och trälister. Och vilket nät) . Helst ett byggvaruhus i Skåne. Jag vill ej tejpa utan är ganska händig av mig och vill göra det så snyggt som möjligt med trälister. Jag bor för övrigt i södra Skåne, så ett byggvaruhus nära Malmö/Lund hade uppskattats, även där man kan köpa nätet per meter och inte en helt bunte. Jag har mindre plankor som är ca 8 cm breda och 1 cm i höjden.
Är rubriken inte passande får admin gärna ändra den, detta är mitt första inlägg och förhoppningsvis inte sista. Detta är tänkt som ett inlägg där ni kan följa allt från inköp tills gerbilerna släpps i.
Någon? Ska inskaffa material i helgen så all hjälp och tips tas emot med öppna armar.
Jag gjorde lock till mina samla lådor som i förslag 1.
Nätet har jag köpt på beijer och trälister köpte jag på Bauhaus. Det ända kravet jag hade på trälisterna var att dem ska väga lite, behöver inte väga bly men ungefär som en iphone 4s (var den som kändes ungefär som trät runt mig. Hade glas med cola, ljuslykta och tv kontroll).
Vet inte om dessa byggvaruhus finns runt dig då jag bor i Stockholm men gå in på deras hemsidor och kolla om du har ett varuhus nära dig :)
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Inskaffade en 130 liters samla låda idag. Trälister har jag , imorgon blir det nät. Köpte även en box till mat och en 17 cm porslinskål som är ganska djup för rätt mycket sandbad .
Är det detta nätet du köpt ? musnät?
1 eller 2 meter för en 130 l samla?
Nätet ska vara max 1x1 cm, och det går bra att använda typ vilket som helst.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Kan man använda galler? som lock.
Tänkte skära ut ett stort hål ( gallret kommer iprincip täcka hela samla låda locket. Jag vet att man ska använda galler som bur till gerbiler. Kan man använda det som lock dock? någon mer erfarenhet? speciellt på hela ytan.
Nej man ska inte ha gallerbur men gallerlock går bra,de måste ju få luft.
// Linah
Gerbilsidan
#3 Nej jag använder mig av svetsatnät som tyvärr inte går att hitta på deras hemsida utan det finns som stora avklippta fyrkanter (inte på rulle) fanns det i min butik och dem är 2x2 cm.
Den storlek passa hos mig då jag har en liten dam här hemma som tuggar på nätet (även dem andra ibland men inte ofta alls längre) och hade tidigare 1x1 cm (dubbellager av detta nät) men tyvärr var olyckan framme hos mig 2 gånger att den lilla tjej fastnade i nätet, ordentligt ena gången andra gången såg jag när hon fastnade och kunde hjälpa direkt.

En del av burindredningen köp ( Skål , hylla , vattenflaska , stor och rymlig skål för sandbad , och ska även locket göras vid! . Är så taggad!
Fint! En sak som kan vara bra är flera matskålar, en för färskt och en för torrfoder.
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Drar förbi ikea i helgen och fixar en skål för färsk mat och ev reserv skålar. Har ni några tips på skålar som kan fungera bra som matskålar från ikea?
Du behöver inga matskålar. Den vanliga maten strör du ut, i naturen får de inte maten serverad i skål? För det andra så gräver de över skålen hela tiden,och det är ju inte bra. Då hittar de inte maten. För färskfoder kan du vara Ta en vanlig assiett eller något.
// Linah
Gerbilsidan
Många använder skålar därav mitt beslut att inhandla skål. Jag får testa mig fram med att strö ut foder. Fungerar det kör jag på det i framtiden.
Ser bra ut! lägg i en stor bunt toapapper, hö eller hushållspapper så har de något att boa med också.
MvH Tsunamis
Ska jag göra! Tack för tipset!
#16 Det var en fin bur du fixat till dem. Men kanske lite mer strö. Nu har jag visserligen ett akvarium till mina, men jisses vad de gräver..
Jag körde också på matskålar i början, men fick sluta med det då de grävde ner, ja inte bara den utan all inredning. Så idag strör jag alltid ut maten till dem. Färsk mat brukar jag lägga på en hylla eller nåt..
Tack så hjärtligt! . Jag kör med ca 10 cm + - spån just nu i början så att de kan lära känna mig och inte gräva för mycket. Nästa städning kommer de få betydligt mer. Tack för respons ang matskålarna.
Naomi och Ängla är nu plats i buren och verkar trivas hur bra som helst! . Tog ner sandlådan var det enda jag gjorde. Jättesöta och pigga! Bilder kommer imorgon! :) Tack Tsunami!
Hänger vattenflaskan rakt när locket är stängt? för det ser inte ut som det och om den är lutad bakåt som den ser ut att vara så kommer dem inte få något vatten
Jadå! , klart jag tänkt på det! :) . De ska ju inte behöva hoppa för att få vatten :D . Har både sett och hört de dricka :). Så det är ingen fara.
#21 Vad bra blev lite orolig där :D