Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 759 ggr
Guinea piggis!
0

Får de tillräckligt med luft?

Om man har ca 25-30cm spån, kan gerbilen "drunkna" i spånet när den gräver gångar eller typ tappa bort sig och inte hinna upp i tid tills luften tar slut?

[dvärgkaniner]1
0

Nej, de kan inte " Drunkna " i spånet när de gräver, iallfall har inte mina gjort det än när jag haft så mycket 🤔

lollynonna
0

Nej,det är ju luft därunder också. Men se till att du har ett väl ventilerat lock så att det kommer in ny luft.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Guinea piggis!
0

Aa vad bra, ungefär hur mycket cm spån är bäst att ha?

lollynonna
0

#3 ungefär 15-20 cm tycker jag. Jag har olika mycket i mina burar beroende på hur gerbilerna är.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

ForeverEmma_
0

Jag har mellan 20-25cm spån i mina två burar och mina är i fin form. Du behöver inte alls oroa dig :)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Guinea piggis!
0

En grej till undrar jag :) Kan man bygga hus till gerbilerna av trä som kommer från tex tall? Har hört att det inte är bra att ge grenar av barrträd men är det samma sak med färdigt virke?

lollynonna
0

#6 Nej, bara lövträd som björk. Inte barrträ. Ja det är samma sak, det innehåller ett giftigt ämne,spelar ingen roll om det är färdigt eller inte.:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

thea_thea
0

Har haft 40 cm spån länge, inga döda gerbiler. Så 25-30 cm ska inte vara några problem🙂

Guinea piggis!
0

Så bra, något tips hur man kan hjälpa dem att göra gångar?

thea_thea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar göra olika "lager" med grävmaterial. Köp storpack toapapper billigt och linda upp en rulle någon/några gånger i veckan. Lägg i äggkartonger också. Gjorde en överambitiös "ritning" av hur jag inreder mina burar efter städning, hoppas du förstår😛 Annars är det bara att fråga! 

Gerbiler är annars riktigt bra på att gräva själva, men med mycket toapapper blir det bättre!

ForeverEmma_
0

ge dem massa kartong för det hjälper även till att göra gångarna lite stadigare. Sen får mina även halm och när det blandas med spånet när dem har tuggat sönder det så stabiliserar det även gångarna.

Guinea piggis!
0

Ok, alltså sammanfattningsvis: förutom spånet en blandning av hö, halm, kartonger, äggkartonger hushållspapper och toarullar. Hehe det finns inte mycket plats över till spånet ;) men det blir säkert bra!

ForeverEmma_
0

Hö/halm kan du lägga på toppen av allt det blandas med tiden ner. Kartongerna kan du lägga i lager. De större kan ligga lite längre ner eftersom dem tar längre tid att tuggas sönder och dem kanske även boar sig in där istället för huset. Så mycket spån får ändå plats tro mig :)