Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 869 ggr
sjukkatt
0

Lite hjälp!

Hej alla!

Imorgon ska jag åka och titta på två gerbiler, men då jag aldrig ägt några sen innan så behöver jag lite tips och råd. Har läst lite härinne, men skulle behöva en slags sammanfattning på det viktigaste man behöver tänka på.

Så ni får gärna skriva ner det viktigaste ni kan komma på :-)

Bur med tillbehör får jag  till på köpet.

molam
0

Mycket spån dom kan Gräva och busa i! =D inget Hjul eller "Tallrik" HElst inte Galler Bur, kanske som temporärt boende om det är vad du får med. Flaska I GLAS snackar av egen erfarenhet xD Tenshi och Yume åt upp en, Seishi och Hime åt upp en annan :p Dammfritt spån och badsand ^^ Rymningssäker bur xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

pennydog
0

Håller med #1 att kolla buren dom bor i och att också kolla pälsen och ögonen mm för att säkerhetsställa att dom inte har några sjukdomar. Lycka till <3

sjukkatt
0

Till molam:

Okej, får en bur till dem, ser mer ut som en fågelbur. Högt galler och inte speciellt djup. Funderar på kutterspån..stavas?

Vad jag kan se på annonsen så verkar de ha ett hjul. Kan ju ta bort det när jag kommer hem.  :-) Förövrigt är buren indelad på tre våningar.

Ska bli intressant det här :-)

sjukkatt
0

Tack pennydog, det ska jag! :-)

molam
0

#3 ÄR det Galler bur så borde du tyvärr Byta Ganska fort dom kan fastna i gallret och Skada Tassarna Till mina har JAg Akvarium med lock ^^ Rymningssäkert och skadesäkert! =D
Hasr ni Granngården i närheten? Köp då Kutterspån Från Yesbox på Granngården Dammfritt och Det är Mycket så det räcker ett tag även Fast man minst ska ha 20cm Till dom (HAr ~4~ burar Två av dom har 45-50 cm Spån för dom är såpass höga, och De andra två har ca 20-25cm spån Och det är Fortfarande Ca halva Yesbox säcken KVar och då har jag även städat några gånger! ^^ (HAr dock bara haft Gerbiler Sen i Juli, men det är första säcken, så håller nog ganska länge ändå tycker jag ;) ) Det är en Säck på 25 kg tror jag :p

Juste Plast! Borde inte förekomma i en Gerbil bur heller då dom tuggar på ALLT xD Också Glöm inte astt bara låta dom vara i 2-3 Dagar när du fått hem dom! ^^ för att dom ska vänja sig med omgivningen, nya lukter ol ^^

sjukkatt
0

jag har kollat efter akvarium på blocket och hittat en på 92 l. är det för litet?

Eller kan man införskaffa en sån där plastlåda så länge? Finns de på city gross, vet inte om jag an ta mig till ikea förräns nästa helg :-/

sjukkatt
0

Jodå granngården har vi. Ska ta en tripp till Djuren Värld också.

molam
0

Finns det en stor låda Samla liknande på Citygross så ta den! ^^ 92l vad är måtten?

Låter bra det! ^^

DjurälskarenEmelie
0

En samla-låda från ikea på 120 Liter eller ett akvarium på minst 100 liter är det bästa för gerbiler eftersom det rymmer mycket spån:) man ska alltså minst ha 100 liter vad man än skaffar för bur, vare sig akvarium eller samla;)

DjurälskarenEmelie
0

Sen är ju KARTONGER ett måste, haha! De ska alltid ha nåt att gnaga på som sysselsättning.

molam
0

KArtonger glömde jag xD å då Tuggar ändå mina sönder sina på två röda xD

lollynonna
0

Ja jag skulle säga att 82 liter är för litet. Köp hellre ett större:)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

sjukkatt
0

Hej igen alla!

Tack för svar!

Nu är vi hemkomna. Ska se om jag kan lägga in lite bilder senare..

Kan man använda sig av mjölkkartonger?

Hittat ett akvarium på blocket, men det ligger en bra bit bort. Kan kanske hämta det imorgon. Det är på 110L. om det nu finns kvar..

sjukkatt
0

Ska man vänta några dagar tills de lugnat ner sig innan man börjar lägga in ny inredning?

Just nu har de två plaströr därinne..

sjukkatt
0

hittat akvarie på 120L! inte speciellt långt ifrån heller..

lollynonna
0

Nej mjölkkartonger har mycket plast på sig (så att inte mjölken rinner ut) det du istället kan använda är toarullar, makaronkartonger, flingkartonger, osv.

Ta genast bort plasten, inget av plast ska vara i buren. Har de en gallerbur så får du se till att köpa 110 liters akvariet.

Har du plast så gnager de på den och kan skära upp sina inälvor, och även skada sig på utsidan då det blir så vasst. Ingen bommull eller hamstervadd ska heller vara i buren, det är bättre då med tidningspapper, toapapper och hö. 

Du måste ha minst 10 cm spån i buren, och lägg i mer saker. Det är nog inte så roligt med enbart två rör🙂 Köp flera trähus också, det är roligare än bara kartonger.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

sjukkatt
0

hittat ett bara i utkanten av stan. måtten är 100x50x50. räcker det? 250L

lollynonna
0

#17 250 liter är jättebra, köp det!

// Linah 

SolGerbilsidanSol

sjukkatt
0

det gör jag

sjukkatt
0

Smidigt!! Ska fixa lite kartonger och toarullar m.m till dem.

sjukkatt
0
sjukkatt
0

Hur lyck man lägg in bilder?

lollynonna
0

#22 Precis innan publicera står det" bifoga bild/fil" tryck där och välj

// Linah 

SolGerbilsidanSol

sjukkatt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
sjukkatt
0

Det är två bruna honor på ca ett år. De heter tydligen piff o puff. Någon som vet vilken sorts ökenråtta de kan tillhöra?

sjukkatt
0

Jag har tagit bort ena tunneln och ersatt den med en toarulle.

molam
0

Vad menar du med vilken sorts ökenråtta de kan tillhöra? ^^ Ser ut som en helt vanlig i mina ögon :p En nutmeg :p

lollynonna
0

Vad då vilken sorts? Det är en nutmeg,det är ingen speciell sort. Kom ihåg att ändra bur :)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

sjukkatt
0

Molam och lollynonnan Trodde det fanns olika sorter.. Hehe Jag hämtar akvariet imorgon. just nu är det lite fattigt på lådor härhemma men har en äggkartong. Om jag klipper sönder den, är ju lite stor, kan de få ha den utan att de skadar sig?

lollynonna
0

#29 Haha ja, det finns ju fat tailed gerbil, jerboas osv men det finns inte direkt olika raser som det finns på hundar och katter. Ge dom hela, släng i lite toapapper:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

sjukkatt
0

toapapper har de redan. de fick en helt rulle haha

sjukkatt
0

Akvariet blev toppenbra! La dit en 18 cm kutterspån. Inredde med det gamla trähuset plus en skokartong, toapapper/rullar, ett vedträ i björk. Hur gör ni med vattnet? Svårt att ha en vattenflaska..har satt in en tyngre liten skål så länge..

Köpte även en tunnel i papp som jag grävde ner till dem. De blev helnöjda och grävde flera små gångar.  Som att titta på "mitt i naturen"..

Den gamla buren var då inget att hurra över. Helt söndertuggad och alldeles för låg botten. Den ena honan var superstressad och försökte ta sig ut näst hela tiden..:-(

Jag ska läsa lite i trådarna och se vad för typ av aktivering de gillar. Nu har jag tyvärr inget badkar och bör nog vänta med att släppa ut dem minst tre dar framåt, men man kan ju skaffa lite fler inredningspryttlar…

Ska lägga in en förebild på hur det såg ut innan de flyttade in..

lollynonna
0

#33 Men så bra! Lägg gärna ut bild på det nya också. De ska ju ha gallertak,då har jag byggt en liten ståltråds-ställning åt vattenflaskan, och hängt den i taket.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

sjukkatt
0

ja just nu har det något provisoriskt som tak. Ska fixa ett bättre imorgon.

Hmm smart ide, har du bild på ställningen?

sjukkatt
0
sjukkatt
0
lollynonna
0

#34 Nej, men kan fixa. Återkommer

// Linah 

SolGerbilsidanSol

sjukkatt
0

i glasburkarna ligger det sand, tänkte de kanske kunde ha en för sandbad och en för toa. Frågan är om de förstår då de inte hade sand när jag köpte dem.

sjukkatt
0

Ser naket ut, men ska skaffa in fler leksaker.

lollynonna
0

Åh så fint! Såhär ser den ut, Dock är flaskan trasig och ställningen uttöjd men du ser på ett ungefär iaf.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

sjukkatt
0

Tack, får fixa en sådan.

Anne.K
0

Fixa gärna hyllplan där du kan ställa sandskålarna för annars finns risken att gerbilerna gräver under skålarna och fastnar under dom och det kan bli livsfarligt. Så snickra ihop en bräda med fyra ben där skålarna kan stå på så blir det tryggt och säkert för gerbilerna i buren. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

sjukkatt
0

Anne.k ska fixa det! 👍🏻 Gerbilerna verkar än så länge trivas, de gillar verkligen att gräva. Struntar fullständigt i leksakerna. När jag kom hem idag efter jobbet så var allt nergrävt plus att de hade grävt en riktig hög i mitten av akvariet. Blev till och städa! De är så söta när de är framme, nu har de dock gömt sig. ☺️😭

Sery
0

Angående vattenflaska så har jag köpt sugproppskrokar som jag sätter på utsidan, sen hänger jag flaskan på insidan. Valde en sugkopp för att kunna flytta på den, mina damer kan inte bestämma sig för hur saker och ting ska vara så ibland är pipen begravd. Sätter kroken så den lilla kulan pekar nedåt.

http://www.lagerhaus.se/inredning/forvaring/krokar-galgar/sugproppskrok-krom

DjurälskarenEmelie
0

Guud så bra det blev! Mycket bättre akvariet:)

sjukkatt
0

#45 Visst blev det!! Både jag och damerna är nöjda.👍