Tjock/sjuk gerbil
Jag har en gerbilhona på ca 2,5 år. Hon har varit ensam under en kortare tid eftersom henne burkompis inte finns längre.
Hon har blivit väldigt rund om magen, men jag är inte så säker på vad det egentligen är. Har tänkt på att hon kanske har ätit för mycket mat/solrosfrön och motionerat för lite. Kan det vara övervikt? Kanske någon sjukdom? Eller har det något att göra med att hon saknar sin vän?
Hon bajsar och verkar pigg och glad.
Vet någon vad det skulle kunna vara? :/
har du en bild på henne?
hon kan ha fått en tumör på äggstickarna. då doftkörtel tumör inte är lika vanligt hos honor.
Bild framifrån
Hon ser nästan lite dräktig ut? Tycker hon ser rätt fett ut?
Vilken kön var hennes förra burkamrat?
Hennes burkamrat var en hona.
Ja, jag tror mest på att hon är fet, det har blivit alldeles för mycket mat och för lite motion. Ska börja ge henne mindre mat och mer motion, det blir nog bra då
känn gärna på magen, är den hård är det nog tyvärr en tumör. är den mjuk är det nog bara fett.
Vätska i buken alt cystor(tumör) på äggstockarna. Är hon mjuk i magen brukar det vara det första, är hon hård så det andra. Inte mycket man kan göra i båda fallen annat än att hålla koll på att hon inte börjar se mer risig ut och verkar lida.
MvH Tsunamis
Hon fick väldigt mycket mat när mina föräldrar tog hand om henne för att jag var bortrest i lite mer än 1 vecka. Då hann hon väl äta mycket mer än vanligt?
Tips är att väga henne för att se hur mycket hon väger. Hon kan som sagt bara vara lite mullig behöver inte vara något jätte allvarligt.
Men så länge hon mår bra, äter, dricker osv. så skulle jag inte oroa mig.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Vätska i buken eller tumörer har inget med mat eller fetma att göra, och hon har tyvärr den där päronformen gamla honor får om de har någon av de två problemen. Kolla hur smal hon är över axelpartiet, tjocka gerbiler ser inte ut så de blir jämntjocka och nacken försvinner.
MvH Tsunamis
#11 Då har man lärt sig något nytt! Perfekt tillfälle att man lärde sig detta då mina äldsta tanter här hemma är 2år och 3 månader ish.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Jag tror att hon är överviktig, hon har gått ner ca 10g på 3 dagar. Hon har även sovit igen all sömn hon missat och verkar piggare! :)
5e november: ca 90g.
9e november: ca 75g.
Det var alltså fettma, gud vad skönt! Hon är mycket piggare och när jag tar upp henne nu känner jag inte den där stora magen :')
+ Hon har fått mindre mat och har fått springa löst på golvet flera gånger för att röra på sig
Nä det där är inte vikt/massa utan snarare vätska eller gas på sin höjd. Nånting gjorde att magen bollade upp sig ordentligt. Men det är bra att hon nu går ner igen och att det inte verkade vara tumörer. Kolla så hon inte rasar i vikt nu bara för det där är en rejäl nergång på bara några dagar.
MvH Tsunamis