Hur ska man få dem att överleva??
Jag har ju kullar titt som tätt,och alla siameser blir sjuka och dör. Jag vet inte om det har med färgen att göra men 5 av 6 siamese ungar jag har haft har dött/blivit sjuka. Den jag har ny står på bakbenen i en onaturlig vinkel i ett hörn. Den har inte luftvägsinfektion,vägrar dricka och äta. Den är jätteliten och jag tror inte att den kommer att överleva. Vad ska jag göra?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
I stort sett har det inte med just den färgen att göra. Jag tror det är blandat med slumpen och lite pga "svaghet" i generna. Jag tror inte att färggener *BARA* påverkar färgen och ingenting annat. P-genen påverkar t ex hur mycket ljus de släpper in i ögonen eftersom de inte har något pigment i ögat och de ser lite sämre och måste svaja med huvudet för att lokalisera det som är framför dem.
Vittecknat kan ge anemi dvs blodbrist för det är det avssaknad av färg där det annars skulle varit färg. En för mycket vittecknad gerbil blir ju också ofta döv eftersom de måste ha pigment i flimmerhåren inne i örat, annars drabbas hörseln.
Man brukar säga att desto fler färggener desto större risk för att de blir klena på ett eller annat sätt. G-genen och p-genen, likaså c-blekningar (som Siamese) eller d-genen blandar man alla dessa och dessutom rex är risken större för att få klena djur. Det märks speciellt på ungar som ju är i det känsligaste stadiet, när de växer upp och ska ta åt sig näring för att växa optimalt. Man får ändå komma ihåg att alla färggener är mutationer dvs avvikelser av normalformen av den genen.
Du får prova en annan avelspartner och försöka igen, eller använda två helt andra djur!
MvH Tsunamis
#1 Ah okej det förklarade mycket. Jo ska helt klart göra om parningen senare med andra gerbiler, Men jag vill ju fortfarande få de nuvarande att överleva.
Och just siameserna har det varit också. Det är vis 4 veckor som alla har dött, alltså åldern att börja äta och dricka. Vi försöker allt vi kan, men det går ju inte 😕
// Linah
Gerbilsidan
Nä, så synd att dem dör 😕
Hoppas dem andra som är kvar överlever! ❤️
Villa i frid gerbilungarna som inte klarade sig 🌈🌺
#3 J det ät jättetråkigt 😕 Ja det hoppas jag med! Stödmatar dem nu. ❤️
// Linah
Gerbilsidan
#4 ❤️