Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettgenetik-färger
Läst 1309 ggr
lollynonna
2015-11-07 18:59
2

Light saffron

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej! Jag har ju en light saffron, och jag har försökt forska lite mer om färgen då jag tycker att detta är riktigt intressant. 
Men ingen annan på iFokus verkar ha haft en, och jag hittar inte riktigt något om andra som har haft den färgen mer än jag. Är detta en jätteovanlig färg då alltså? 
Kan ungarna också bli light saffron då om pappan bär på samma gener? Vilka gener krävs för att få fler av samma färg?

Skickar en bild på henne också :)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
2015-11-07 19:00
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Och light saffron jämfört med vanlig saffron:

EDIT: Light saffronen är inne i en fällningsperiod nu, hon blir bara ljusare och ljusare. Man ser det på första bilden.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Tsunamis
2015-11-07 22:55
0

Har du någon koll på stammen? Kan inte se om det är ef, ch eller cchm som gör din gerbil ljusare.

Ovanlig, mja jo det är de väl. En Saffron innehåller ju en hel del färggener men dem som avlar Saffron vill ju helst ha dem så mörka röda som möjligt och undviker då blekgener. Varje person har ju sin smak däremot. Jag är inte förljust i ljusa DEH/REH/Saffron eller Dove, Sapphire, Topaz eller Argente Cream som alla då har en blekgen.

MvH  Tsunamis

lollynonna
2015-11-07 23:01
0

#2 Nja kan inte direkt något om släkten. Men hennes mamma är saffron, en mörkare röd variant. Pappan är pew, pink eyed white. Hennes 3 bröder är dove, mer än så har jag inte direkt någon koll.

Tänkte eftersom jag varken sett eller hört talas om en light saffron så är de kanske ovanliga då. Skulle saffron vara mitt mål skulle jag knappast avla på blekgener, men nu statsar jag ju inte på det och tycker då att det är kul med lite sånahär saker. Själv älskar jag ljusa färger.

// Linah 

SolGerbilsidanSol