Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettot-fiket
Läst 761 ggr
lollynonna
0

Stor press på ungar

Blev två inlägg på kort tid nu, jag vet.

Är det bara jag som har jättestor press på ungar just nu? Varje/varannan dag ringer och mejlar det folk som vill ha gerbiler, några vill ha gerbiler fort och några om flera månader framåt. Och jag har ju ett par kullar just nu, men långt ifrån så det räcker till alla och mig själv.

Det blir svårt att hålla reda på vem som ska ha vem, och vem som kom först med att vilja ha. Och just nu har jag en kull på 3, egentligen är alla tingade men jag är förälskad i en av dem som jag gärna vill behålla. Men då sviker jag ju de andra som jag har sagt kanske ska få köpa, hur gör jag här? Jag kan ju inte föda upp bara för att sälja, jag måste ju behålla själv också. Behåller jag denna som jag vill ha kvar så får antingen inte ett barn på 13 år sin gerbil, som hon ska sätta ihop med  hennes 2 andra hanar. Eller så är det en som har väntat i 4 veckor på sina bebisar som inte får sina gerbiler, jag vet inte vem jag ska säga inte får.

Det är så himla svårt att bestämma vem som ska få och inte få, vem som ska stanna osv.

Vet inte riktigt vad jag ville med detta inlägget, undrar mest om det är fler än jag som har köparstorm just nu, och vad man ska göra för att bäst säga "nej du får inte denna gång" och så. Det känns så jobbigt bara att alla inte kan få sina efterlängtade gerbiler, och vissa köpare har väntat väldigt länge också😕

Men samtidigt kan jag inte sälja bort alla, jag avlar ju för att behålla själv… Ja det är svårt detta.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

thea_thea
0

Det finns ju bara typ 3 uppfödare i Sverige som föder upp med stamtavla, så du får nog mycket press på grund av det. Tråkigt att gerbiler inte är så populära (att föda upp) längre😕

lollynonna
0

#1 Jo jag märker det, kommer nog bli ännu mer då jag reggar som uppfödare i SHF också. Många säger att de letat hur mycket som helst, och sen är det ju liksom bara att gå in på hamsterföreningens sida och hitta mig. Självklart bra att folk vill ha och vill köpa av mig, men så himla pass mycket. Massor av folk från stockholm har också kontaktat mig, och nu då vi har infört exakt karta om var vi finns verkar ändå folket förstå att vi bor högst upp och inte i mitten som folk verkade tro förut. Och det är ju skönt att de verkligen förstår nu!😕

// Linah 

SolGerbilsidanSol

AnneN
1

Om du vill behålla en så tycker jag att du ska behålla den.

Vem som får köpa och inte är det du som bestämmer, tycker inte man ska ha "först till kvarn" då det gäller köp av djur utan den som är bäst lämpad för just den gerbilen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tsunamis
0

Jo jag har rätt många som hört av sig nu också. Verkar vara så gott som likadant sen jag sist hade kullar, jag har i alla fall aldrig haft svårt att sälja ungar.

Jag har nog aldrig slutat haft dåligt samvete över att säga till köpare att vänta eller eventuellt vända sig till någon annan. Speciellt då om jag tänkt behålla någon gerbil, jag gör nästan alltid kompromisser och tänker att jag kan behålla någon ur en senare kull och får då tyvärr gå tillbaka nåt steg i min avel och det ska man ju egentligen absolut inte göra. Känns det rätt med en viss unge så är det den man ska behålla, punkt slut. Man avlar ju ändå för sin egna skull och inte för att sälja i första hand. Men ja, det där med att leva som man lär… 😛

MvH  Tsunamis

Anne.K
0

Jag har alltid fött upp till mig själv i första hand. Så jag har alltid kört med att jag väljer först helt enkelt och köparna får snällt vänta eller så hänvisar jag dom vidare till andra uppfödare. Jag föder inte upp för att sälja därför vill jag kunna observera mina ungar innan jag tingar några. Jag har som regel att inga ungar får tingas innan de är 4 veckor gamla, just för att jag själv vill kunna göra ett så bra val till mig själv som möjligt.

Sedan när jag har valt, då är intressenter välkomna att välja av de som finns över efter att jag har valt 1-2 ungar. Många gånger har jag till och med behållit hela kullar till mig själv för att få mer tid att observera varje individ. För som sagt, jag avlar för min egen skull inte för någon annans. 

Sedan skriver jag upp alla intressenter, gör nogranna urval även bland dom, vilka som får och inte får köpa. Alla får tyvärr inte köpa ifrån mig, för jag är oerhört kräsen med vart mina gerbiler får flytta. För jag vill kunna följa dom hela deras liv. Och är inte köparen med på detta så säljer jag helt enkelt inte.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

lollynonna
0

#3 Jo jag vet, jag vill ju verkligen behålla ungen. Nej jag har inte först till kvarn, utan jag tar den jag tycker verkar lämpligast. Och just nu är båda lämpliga, men det räcker inte med ungar :/

#4 Jo jag hade tänkt be en av dem vänta till en senare kull, har nämligen ganska många kullar på G nu. Ja jag har gått back mycket i aveln för att jag vill sälja till alla! Men jag försöker ta tag i det nu och lära mig att säga nej ibland. Just nu lutar det åt att jag ska behålla en bebis som jag verkligen gillar, ska höra av mig till hon som ska ha 2 nya och säga att ho kan få ett par andra istället.

#5 Jag önskar verkligen att jag kunde vara lite mer som du haha. Säga nej åt vissa och ta lång tid på sig. Jag vill också se hur mina bebisar utvecklas osv.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
0

Har samma problem just nu. Det verkar som om de flesta vill ha just gerbiler nu😛
Jag tycker du inte borde ha dåligt samvete, ifall du vill behålla en unge så ska du få göra det! 🙂 Jag brukar nästan alltid behålla en unge hur varje kull.  

De flesta som vill köpa från mig bor nästan alltid i södra Sverige, ganska jobbigt 😕