tumör
upptäckte för några veckor sedan att merry hade en böld på Doftkörteln, så misstänkte att det var en tumör. han verkade fortfarande må bra så jag lät det vara, men upptäckte nyss att den hade börjat blöda. han är fortfarande ganska pigg och äter, men vi har tid till veterinären på onsdag. (tänkte uppdatera med vad som händer i den här tråden) undrar också om jag ska ta med han två kompisar? tänkte att han kanske skulle känna sig tryggare om de följde med, men vår transportbur är rätt liten och det blir ganska trångt när tre gerbiler ska få plats.
Jo ta med kompisarna, annars är det ganska stor risk att de inte accepterar honom när han kommer tillbaka :(
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#1 glömde skriva att det troligen blir Avlivning, då han är rätt gammal, om det inte visar sig vara något annat än en tumör. men kommer troligen ta med kompisarna.
#2 Jaha okej, vad tråkigt😕
// Linah
Gerbilsidan
#2 Tråkigt :(
veterinären tittade på honom idag och det var ingen tumör, utan han har två sår vid Doftkörteln så vi fick saker att rengöra med så han kommer förhoppningsvis bli bra igen c: vi fick ett papper om hur vi skulle ta hand om honom och det stod att vi skulle ändra bottenmaterialet i buren (till tex toa-lätt) och att han helst skulle hållas ensam tills det läkt, men då kommer han väl inte gå ihop med de andra efter? och angående materialet, kan jag byta allt direkt eller ska han vänja sig med lite av det i taget?
#5 Vilken tur! Jag tror att det är bäst om han får gå själv då, kan inte svara på om han kommer gå ihop med de andra sen men troligast är svaret nej.
Det ska vara dammfritt och du borde kunna byta direkt, de tar ingen större skada av det. Dock har jag fått för mig att toa-lätt är ganska hårt? Är det hårt kan han få trycksår på fötterna. Behöver inte vara så, men det kan hända.
// Linah
Gerbilsidan
#6 tycker det skulle vara lite synd om han inte skulle gå ihop med de andra efter eftersom det märktes ganska tydligt att han kände sig ensam när hans förra kompis gick bort. kan det ta längre tid eller bli svårare att läka om han fortfarande är med de andra? har aldrig använt toa-lätt så vet inte hur det är, vet du något annat liknande som man skulle kunna använda annars?
du kanske kan separera buren med galler så de fortfarande är med varandra i samma bur, då kanske de kan sättas ihop igen.
#7 det som är att de inte får vara tillsammans är att kompisarna kan få upp såret,och de har andra behov än vad han som sjuk har. Och ska han äta medici kan dom kanske också få i sig? Du kan ju alltid prova o se.
// Linah
Gerbilsidan
#9 okej, kommer testa att ha de i delad bur isåfall som #8 sa. har inte sett kompisarna hålla på med såret och det ser inte ut som att de har pillat upp det om man tittar på det, så tror det skulle funka vi ska till djuraffären och köpa toa-lätt snart så ska testa att använda det, om han får trycksår så byter jag till något annat