Sätta in gerbilungar till mamman
Hej! Jag ska köpa/ta över gerbilungar som är 3 veckor och 4 dagar, och mamman deras dog idag/igår. Jag har en gerbilmamma som har 3 pinkisar, 3 dagar gamla. Ska jag sätta in ungarna till henne eller ska jag handmata dem(de stora då)? Hur sätter man in nya bebisar, och om jag gör det kan då hennes egna dö?
Behöver någon riktigt kunnig, vill inte ha några "tror" eller "kanske".
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Detta har jag själv utfört. Jag hade en hona som i princip lät sina egna ungar svälta ihjäl (visade sig vara en mycket dålig mamma), och tillslut var det bara 2 ungar kvar i kullen och då för att dessa två skulle ha en chans att överleva så la jag in dom hos en annan hona jag hade som också hade en kull med ungar som var ca 1 veckas åldersskillnad från de svältande ungarna.
Det jag helt enkelt gjorde var att gnugga in bomaterialet från den blivande fostermammans bo på dessa ungar som jag ville att hon skulle adoptera. Sedan placerade jag in dessa svaga ungar hos hennes biologiska kull där dom fick gosa ner sig tillsammans med hennes egna ungar en liten stund innan jag släppte tillbaka honan till ungarna och efter det så tog hon prima hand om sina fosterbarn precis som om det vore hennes egna och dessa gerbilungar växte upp och blev välnärda och fina :) .
Men värt att nämna att det är såklart alltid en risk man tar, men det är helt klart det bästa alternativet om man får det att fungera. En fostermamma ökar chansen för ungarnas överlevnad än att man själv ska försöka nappa upp dom.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Nu läste jag ditt inlägg bättre och det är nog för stor ålderskillnad i din situation. Åldersskillnaden på ungarna bör inte överstiga en vecka helst. Då mjölken innehåller olika saker i de olika faserna, samt att de större ungarna kan stöta bort pinkisarna.
har 3 veckors ungarna öppnat ögonen ? Har dom börjat äta vanlig mat än? I så fall behöver dom bara en vuxen gerbil som kan ge dom värme och omvårdnad om de lärt sig att äta mat. Sedan kan du ge tillskott av mjölkersättning för kattungar.
#1 Tack för svar! Jo jag misstänker också att det är för stor åldersskillnad :(
Jag tror att de har öppnat ögonen, och börjat äta. Jag är inte säker, det är dvärgkaniner här på iFokus som äger dem. Hon har tagit bort pappan från dem då han har dödat en av ungarna, och även mamman, så de är själv just nu, 4 st.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#3 Ja de har öppnat ögonen och har börjat äta lite nu.
De bör klara sig själva vid 3v ålder, ge dem extra näringsrik mat bara. Har du någon snäll vuxen de kan sitta med som värmer dem lite?
MvH Tsunamis
#6 Tror du jag kan stoppa ihop ungarna med en Pepsi och Leora?
Leora har nyligen haft ungar men de har flyttat nu och Pepsi är mamman till Leora.
#7 Är nog ingen bra idé. Honor som nyss haft kull har inte direkt några moderskänslor för någon annas ungar. Men om du har någon hane eller gammal gerbil de bryr sig inte på samma sätt och ligger inte i riskzonen att attackera ungarna utan snarare ta hand om dem.
MvH Tsunamis
#8 Okej