Ny ökenråtta - Svea ;)
Skulle gärna vilja ha svar på detta så snabbt som möjligt!

Hur gammal är Amber?
Amber är 13 veckor.
Alltså 2 månader och en vecka gammal.
Och Svea är född i februari - 8 månader gammal.

Då hade jag rekomenderat att sätta henne i en delad bur med Svea snarast möjligt. Det är svårt att sätta ihop honor och skall helst sättas ihop innan iallafall en av honorna är 6-7 veckor, innan hon blir könsmogen alltså.
Låt de bo i en delad bur tills de inte visar aggressioner mot varandra, byt sida på dem varje dag.
Okej, men det är Svea som hoppar på Amber.
Men jag får försöka dela av buren.
Något förslag på vad man kan dela av den med?

Ja, dela av det med ett finmaskigt galler, låt mellanrummet vara högst 0.9 cm, detta för att de skall kunan nosa på varandra utan att skada varnadra. Var noga med att se till att det int efinns några mellanrum i kanterna mellan galler och akvariumets kant, då kan de smita in där och skada varandra rejält.
Vad menar du med att Svea hoppar på Amber?
Amber luktade på Svea och Svea sprang efter henne o hoppade på henne. Är det tecken på aggression?
(Håller på och lära mig lite mer om gerbiler/ökenråttor)

De är ett dominansbeteende. Men om Amber är könsmogen och lite kaksig själv med så komemr int ehon acceptera att Svea är den dominanta och det är då det kan bli problem.
Har du låtit dem träffas? Slåss de? När deslåss blir de en stor boll som slåss och bits så det märker du.
Ja, jag har låtit dom träffas. I en stor låda med en sak i mitten så att de kan springa ifrån varandra om de skulle tycka de.
Jo, de slogs.

Då skall du sätta dem i en delad bur så att de långsamt får vänja sig vid varandra. Risken är annars att de skadar varandra rejält.
Okej, men jag måste fråga.
Om vi säger att Amber tycker att hon är den som bestämmer, då springer väl inte hon iväg och gömmer sig? Det är nästan som om Svea jagar iväg henne.

Det borde hon nog inte göra. Jag har inte så mycket erfarenhet själv av ihopsättning av gerbiler, den gången jag gjort det gick det jättebra utan bråk. Det jag tipsar dig om är alltså sådana tips jag själv fick.
Ett alternativ skulle ju kunna vara att Amber till en början springer iväg men efter en liten stund kaxar upp sig och ger sig på Svea….
Hur går det med planerna på att fixa en delad bur?
Okej. Nja, det går sådär.
Men nu börjar de bli lite sådär vänner.
Någon här på gerbiler.ifokus.se som verkligen kan detta?

Jag tycker att du ska skaffa en delad bur. Det är det lättaste sättet. Så kan du precis som tjiggit sagt byta plats på dem varje dag och så småningom introducera dem för varandra. Gerbilhonor är inte det lättaste att sätta ihop, särskilt inte om båda är könsmogna.
Jag har faktiskt själv lyckats att sätta ihop 2 vuxna gerbilhonor på 1 ½ år. Men då använde jag en delad bur och lätt dem träffas små stunder då och då.
1 ½ år? Tar det så lång tid?

#15, jag tror att fairytail menar att honan var 1½år gammal vid ihopsättningen.
Som jag redan rekomenderat dig är det bra om du sätter dem i en delad bur. Jag rekomenderar dig att göra detta så snart som möjligt.

Precis, jag menade att honorna var 1 ½ år när jag satte ihop dem.
Och precis som tjiggit säger, så bör du göra det så fort som möjligt. Ju äldre de blir, desto svårare blir det.