Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 407 ggr
Asa-N
0

Hur skulle ni gjort?

Har blivit kontaktad av en som är intresserad av att köpa EN gerbil från mig när jag får bebbar.

Jag upplyste om att det är grupplevande djur och ska vara minst 2 st. Personen i fråga sa att ja men en till kan jag skaffa vart som helst ifrån.

Jag svarade då att kanske det är en god idé att tinga 2 st på en gång, men det tyckte inte denna person.

Jag svarade då att då är jag inte säker på att jag vill sälja då jag vill vara säker på att han/hon verkligen får en kompis att leva med.

Nu har jag ju ingen kull för tillfället så det är inte aktuellt just nu hur som helst.

Tilläggas bör att personen aldrig haft gerbiler förut.

Hur skulle ni gjort?

tjiggit
0

Jag skulle gjort som du precis gjort, avböjt från att sälja gerbilen till köparen. Om köparen planerar att skaffa en gerbil till så bör den ju göra detta så att ungen från dig har en kompis när den flyttar hemifrån och då förstår jag inte varför han/hon inte kan köpa två av dig. Är det pga att köparen vill ha olika färger så kanske du kan erbjuda dig att kontakta en annan uppfödare med ungar i andra färger och sätta ihop din unge med en unge från den andre uppfödaren.

Det finns ju en anledning till att man rekomenderar att gerbiler skall leva två och två….. :)

Asa-N
0

Ja jag känner nog att jag vill att om man är ny som gerbilägare, tar 2 från samma ställe som redan går tillsammans.

tjiggit
0

Varför är det viktigt att de kommer från samma ställe?

Theo
0

Ultimatum:

Köp två av mig, eller ingen! Flört

Asa-N
0

#3 nej det är inte viktigt så länge det kan bevisas att de får sällskap, men om nu denna person inte hade någon annan på g heller så är det väl smartare att ta 2 från samma uppfödare/ställe än att jaga runt efter en till.

tjiggit
0

#5, jo självklart, det jag menade var bara att om det är så att du bara kommer få en färg i kullen exempelvis så kan kanske du erbjuda dig att hjälpa köparen att hitta en annan gerbil och sätta ihop dem så att när den nya köparen får hem sina ungar så går de redan tillsammans. Om det nu är något sådant som klämmer. Dock tycker jag mig läsa mellan raderna att det verkar som om köparen endast vill ha en gerbil hemma… Isåfall hade jag inte sålt en ensam gerbil till den köparen, precis som jag sa i mitt första inlägg.

Asa-N
0

Nej det kommer att bli minst 2 olika färger så det är inget problem. Men om personen frågar om jag kan hjälpa till med det i så fall så visst.

Ja jag fick en känsla av att personen bara ville ha EN gerbil och det vägrar jag att bistå med. Det skulle inte vara seriöst av mig och inte etiskt försvarbart, samt att jag skulle inte gilla mig själv om jag gjorde det, så det är inte ens ett alternativ.

tjiggit
0

#7, jag håller med dig. Kommer heller inte sälja ensamma gerbiler om det inte redan finns en gerbil i hemmet dit den skall som behöver sällskap.

Jag förstår nog inte riktigt meningen med tråden.

malins_hamstrar
0

Jag tror att Åsa ville få stöd och ifrågasätta vad andra skulle gjort, ifall hon gjorde fel. Jag tycker du gjorde helt rätt Åsa!

tjiggit
0

Hitills har ju båda vi som uttryckt oss i tråden haft samma uppfattning som Åsa, dvs ingen gerbil skall leva ensam. De mår bäst av att leva med en artsfrände. :)

Mymlan
0

Jag säljer ej till de som endast vill ha en. Säger de så som de sa till dig så har de nog inte nå planer på skaffa fler.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you