Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 765 ggr
Guinea piggis!
0

Mineralsten mm

Har lite allmänna frågor som jag blir glad om jag får svar på: •Har ni mineral och saltsten till era gerbiler? Ska de komma åt stenen hela tiden eller kan de få för mycket? • Hur ofta är det bra att ge grönsaker/frukt och i vilka mängder? • Vad skulle ni rekommendera, rör eller ramp om gerbilen ska upp en våning? • Kan man med säkerhet köpa "trähus" som brukar finnas i djuraffärer? Har hört att det kan sticka ut spikar som de kan skada sig på när gerbilerna börjar gnaga på huset? Tacksam för svar :)

lollynonna
1

•Har ni mineral och saltsten till era gerbiler? Ska de komma åt stenen hela tiden eller kan de få för mycket? 

Men ska INTE ha mineralsten eller saltsten till gerbiler. De ska få den näring de behöver genom maten.
• Hur ofta är det bra att ge grönsaker/frukt och i vilka mängder?
Kanske 3 ggr i veckan? Jag ger inte mina så ofta. Tänk att du äär en gerbil, och hur stor äppelbit skulle vara som ett helt äpple för dem? Så mycket får du ge. Och sen kan du ju göra en miniatyrsallad. 
• Vad skulle ni rekommendera, rör eller ramp om gerbilen ska upp en våning?  

Ramp, man ska inte ha plast till gerbiler, och ramp är också lättare att komma upp på.
• Kan man med säkerhet köpa "trähus" som brukar finnas i djuraffärer? Har hört att det kan sticka ut spikar som de kan skada sig på när gerbilerna börjar gnaga på huset? 

Ja köp du från djuraffär. Nästan alla mina hus kommer därifråm, ser du spikar är det bara att dra ut dem. Går det inte så kan du bara böja till dem så att de inte skadar sig.

Hoppas att du fick svar på dina frågor! Det är bara att fråga mer om du undrar något :D

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Guinea piggis!
0

Ja, tack! :) Jo jag kom på en till fråga: Vad brukar du/ni ha att aktivera gerbilerna med? Några förslag både i och utanför buren?

lollynonna
0

#2 I buren brukar jag ta massor av kartonger, och fylla med hö och/eller toapapper. Sen så stoppar jag i lite mat så har de något att göra i jakten på mat!😛

Utanför buren har jag byggt ihop någon slags hage, så får de springa där. Har toarullar, mat, kartonger och sandbad där.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

ForeverEmma_
0

Då lollynonna har svarat på frågorna kan jag bara tillägga under frågan om grönsaker/frukt att jag ger mina gerbiler 2 gånger i veckan färskmat. Onsdagar och söndagar brukar jag ge. Men om jag skulle missa att ge dem sin mat på söndagen så ger jag dem 3 gånger nästa vecka och bara i mindre mängd :)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Guinea piggis!
0

Oki, bra att veta 😉 Några speciella grönsaker och frukt ni brukar ge och som täcker vitaminbehovet?

lollynonna
0

#5 Du kan ge äpple, banan, sallad, russin (ingen frukt men). Mycket mer också men det kommer jag på bara nu. Ge inte stenfrukt,det är giftigt. Kom ihåg att inte ge så mycket frukt och grönsaker!

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Guinea piggis!
0

Stenfrukt? Vad är det?!

lollynonna
0

#7 Googla. Bland annat frukter med kärnor, typ som persika eller vad det nu heter :P

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Guinea piggis!
0

Okej, jag förstod inte så mycket från internet men får vell bara hålla mig till rekommenderade frukter så behöver jag inte bekymra mig.. :D

ForeverEmma_
0

Mina får för det mesta bara ärtor, majs och pasta då det är det dem gillar bäst. Men dem kan få potatis och melon ibland också.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

annaresman
0

Oj vad dumt att dom skriver att dom ska ha saltsten i gerbilböcker! :( 
Tur man kan ställa frågor här. :D

Guinea piggis!
0

Ja visst blir man förvirrad! Om man googlar står det olika. Djuraffärerna rekommenderar det ju, frågan är om det bara är för att de ska kunna sälja mer eller ifall de verkligen bryr sig..? :/

Guinea piggis!
0

Kalksten då? Är det ett måste?

lollynonna
0

#13 nej. Som sagt ska de få i sig det de behöver genom maten. Inga sorts stenar :)

(Fast man kan ju ha en vanlig sten som de kan gå på, men inga ätstenar)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Guinea piggis!
1

Hehe..ok då förstår jag! ;)

Guinea piggis!
0

Mina gerbiler gräver väldigt mycket, jag har tjockt med spån men de gräver i hörnen eller på väggarna så det hjälper inte.. Jag har massor av aktivitetssaker i buren så de kan väll inte vara uttråkade? Någon som har något tips vad jag kan göra?

lollynonna
0

#16 Ha de lösa en stund?

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Guinea piggis!
0

Jag hämtade dem idag så tänkte att de skulle få vara ifred en dygn eller så. Men sen kan jag släppa ut dem en stund nästan varje dag. :)