Bitande gerbil/er??
Efter att alldeles nyss fått flera bett, varav det sista gick igenom huden så det började blöda undrar jag hur man ska förhålla sig till en bitande/flera bitande gerbiler? och hur skiljer man egentligen på smakande och bitande?
Så här var det. Jag stod och umgicks med pojkarna vid deras bur. Dante, Dimitri och Diesel heter de. Hade stått där i kanske 15 minuter och tagit upp dem om vartannat och de kom upp i min hand och så. Dante och Diesel har alltid varit lite smakiga av sig och smakar ganska hårt, dock inte så att det går hål, så dem är jag alltid lite vaksamma på när de är kring fingertopparna tex. Det gick förvånansvärt bra men mot slutet började de smaka här och där på mig. Jag håller kvar handen och låter dem göra det och det går bra, men så började Dimitri också. Och riktigt hårt. Tillslut kunde jag inte hålla kvar utan puttade bak honom lite försiktigt. Satte sen ner handen igen och då kom han fram en gång till, gjorde samma sak och jag föste undan honom. Tredje gången kom han fram och bet direkt hål på huden! Det kan väl ändå inte vara smaka? Ont gjorde det och det blöder fortfarande.
Kan tillägga att Diesel och Dimitri (han som bet) båda kommer från djuraffäre. Dante som är den som brukar smaka värst är från en "uppfödare".
Vad gör man när alla tre nu är så på? Jag kommer ju knappt våga vara där i med handen ju 

Det brukar bli så när man håller kvar handen. Men när dom börjar bita överhuvudtaget, så dra bort handen. Fast om du har tagit i ngt gott så får du räkna med bett.
Jag har blivit biten en gång av en gerbil. Allt som gör hål på huden eller gör ont räknar jag som ett bett. Nafsa/smaka är när man känner att de sätter tänderna emot huden, inte mer.
Det är oftast inte normalt eller ok att en gerbil biter, men om du t.ex. har en gerbil som är väldigt känslig för lukter får du vara försiktig; tar du i en annan gerbil först och luktar av den kan du få dig ett nyp. Samma sak man gälla mat till viss del, men då bör de inte gå hål på huden.
Om jag var du skulle jag inte ge gerbilerna en chans att bitas. Som jag förstod så händer det här när du har handen i buren? Prova med att kittla dem på ryggen och lite på sidan med ett finger när de är i buren, utan att jaga dem. Sedan kan du ha handen i buren ett tag; putta försiktigt bort den som nafsar och ta bort handen innan de börjar bitas.

Jag har tänkt att det skulle vara som med råttor (hade råttor tidigare) De behövde lixom få smaka klart, och sen gick den perioden över väldigt fort. Men de här grabbarna verkar bara bita hårdare och hårdare :/
Det är när jag har handen i buren som de smakar/biter eller vad man nu ska kalla det. Den enda som gjort samma sak när jag hållt i honom är Dante, men det har bara hänt en gång och inte gått hål utan bara lite naffsande så. Har jag dem ute på sängen tex och sätter fram handen beter de sig likadant, samtidigt är de jättenyfikna på handen och det är inte så att de springer fram och hugger eller nåt, de springer över handen, upp i den och sen kan de börja naffsas.
Jag ska prova att vara konsekvent och inte låta dem hålla på så i sället! Får väl uppdatera hur det går ;)