Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1850 ggr
lollynonna
0

Snart bebbar!

Jag har skrivit om det lite här och var,men tänkte att de kunde få en egen tråd!

Min hona är dräktig, och om 5 dagar är bebisarna beräknade. Dock så är hon sjukligt fet, så jag antar att det blir många bebbar! På mina andra honor så har gravidmagen inte börjat synas fören ca 3 dagar innan hehe.
Men jag hoppas att bebisarna inte är feta, då blir det en jobbig förlossning skulle jag tro. Men det känns som om de kan komma nät som helst, fast det kan de inte göra. Hon är på dag 22 idag tror jag :) 

Färger som väntas komma är BEW och REW, polar fox och även dove kan förekomma. Även andra färger, det beror på vad pappan har längre bak, jag vet bara några steg bak i hans stamtavla :/

Och bara en liten inflik, alla ungar är troligtvis tingade :) Själv ska jag också behålla några, beror på hur många det blir.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
0

Tass

Tsunamis
0

Lycka till! Glad att se folk som pysslar med BEW :)

MvH  Tsunamis

lollynonna
0

#2 Ja det är en jättefin färg! Får jag någon i kullen så ska jag avla vidare på det tänkte jag :) Om de är friska osv såklart då. Tack!

Idag så är hon väldigt mycket fetare än igår, men fortfarade inga bebisar! Undrar hur detta kommer att sluta😃

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
0

Har en litet fråga vem är Pappan? :)

lollynonna
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Mars!

// Linah 

SolGerbilsidanSol

lollynonna
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Här är lite bilder på mammsi. Det syns inte superbra, men bebis kulorna står verkligen ut!

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
0

Jag tycker att bäbiskullarna syns tydligt på henne 🙂

När tänkte du ta en kull med Jupiter och Galaxy? :)

lollynonna
0

#7 Jag har inte bestämt det än, tänker vänta ett tag. De kanske hinner bli ganska gamla, jag vill avla in livslängd i min linje och då är det bra att föräldrarna är gamla (men inte för gamla då givetvis) 

Och sen så måste jag hitta lämplig hona också, kanske det blir en från denna kullen?:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Anne.K
1

#8 Åh, härligt med en till uppfödare som ska fokusera på livslängd :) . Har känt mig väldigt ensam på den fronten ganska länge då de flesta avlar på sina djur direkt de når avelsmogen ålder. Jag själv väntar med att avla på tex. hanarna gärna tills de är minst 1 år gamla. Tar även hanar som är 3 år gamla i avel som är pigga och friska för att få in livslängd i linjen. Hur det går än, vet jag ju inte då man behöver vänta ut generationsväxlingarna för att se om de blir några resultat i livslängden. Så gäller att ha tålamod när man jobbar med livslängd och även ha koll bak i stamtavlorna att djuren där även uppnått hög ålder innan de avlidit (och gärna hållit sig friska in på slutet).

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

lollynonna
6

#9 Ja jag vill ju att gerbilerna ska leva så länge som möjligt, eftersom jag nu har börjat kolla lite på råttor. Jag avskräcks nästan av råttorna, de anses som väldigt gamla vid 2 års ålder! 
Och så vill jag inte att det ska bli på gerbiler, och nu så håller jag då på att noga planera in vilka gerbiler jag ska para och när osv osv.

Min bästa avelshane är just nu 3 och ett halvt år gammal, han är mycket frisk!🙂 Denna hona börjar bli lite gammal, snart ett år så jag ville få hennes första kull snart, innan hon är för gammal. Jag hade ingen bra gammal hane just nu (hon är släkt med mina äldre hanar), därför fick det bli Mars, trots att han bara är 8 månader🤐 

Jag tycker att man ska ha ett mål i aveln och inte avla bara för att, jag har ganska många mål. Livslängd och temperament är viktigast för mig, men sen så avlar jag även lite på färg, och en fin och sund kroppsform.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Anne.K
1

#10 härligt att se en uppfödare med en sund inställning till gerbilaveln. Sådana behövs. För jag vill inte heller se att gerbilerna går åt det hållet som råttorna har gått. Förr var det inget ovanligt att ha råttor som blev 3 år gamla. Idag får man vara glad att de blir 2 år. Och den vägen vill jag inte se att gerbilerna tar, därför blir jag så glad av att se fler som vill engagera sig mer i hälsan och livslängden hos gerbilerna :) .

lollynonna
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Lite mer bilder på tjockisen! Får inga bilder som visar hur tjock hon är. Men jag tror att det blir 7 ungar, kanske 8. Imorn är dag 25!

// Linah 

SolGerbilsidanSol

molam
0

Är hon REW eller nån annan färg?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

lollynonna
0

#13 nej polarfox! REW är kritvit med röda ögon,min är vit med gul svans,svart tippning och svarta ögon:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

molam
0

Jaa jag såf i syne att hon hade Röda ögon på en tidigare bild, Hon är super fin iaf! längtar tills att se bebisarna ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

lollynonna
0

#15 Ja ibland så blir ljuset lite konstigt så att man tror att de har annan ögonfärg.

Idag har hon inte fått några bebbar iaf, men kanske senare på dagen? Eller så kommer de en annan dag🙂

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Mysgerbiler
0

Vad spännande!

Mina bebbar föddes tidigt i morse. 7 små knyten blev det!😃

lollynonna
0

#17 Jag såg på din instagram och shit vad fet hon var!😮 Jag gissar också på att min hona ska få 7 bebbar, jag tror att hon är ungefär lika tjock som din var på bilden😃

Vet du vilka färger det kommer bli än?:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Mysgerbiler
0

#18 Den enda färg som jag säkert vet kan komma är agouti. Det finns även chans för att det dyker upp black, dark eyed honey och nutmeg. Hälften kommer bli vittecknade. Alla bebisar har svarta ögon. :)

lollynonna
3

Nu har de kommit! Kollade till dem imorse och i en liten hög i boet låg det fem eller sex små och Pep. Fick bara en snabb dålig mobilbild men det får duga!:D

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
0

Grattis för sötnosarna! 😍❤️

lollynonna
0

#21 Tack! Ska ju inte störa nu då de är så små. Men visst är de söta?😍

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
0

#22 Ja de är de! 😍
Men de kommer vara ännu sötare när man kan se färgerna och när de öppnar ögonen! ❤️ 🙂 

Hoppas lycka till med bebbarna :)

lollynonna
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Det var inte fem ungar. Det var inte sex ungar. Det var SJU ungar!!:D Jag gissade rätt ändå! 
Först lite bilder på tjockis mamma innan ungarna kom, sen lite bilder på bebisarna. Och innan ni kommenterar att jag stör för mycket, mamman tillät det och det tog ungefär 15 sekunder att kolla till dem :)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
0

Ser ut som det kommer bli några Polar foxar 🙂
Var du fortfarande intresserad att byta med OLW ungar? :)

lollynonna
0

#25 Jag tror att det kommer att bli två vita, en med svart och en med rosa ögon (verkligen inte säker, som sagt på en snabbtitt på 15 sek hinner man inte se mycket) Två polarfox och jag är nästan helt säker på att det blir en grey agouti också! 

Jo det vill jag gärna, Bara transport fixar sig så:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
0

#26 Okej, vad bra  🙂

lollynonna
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hittils lever alla 7 ungarna. Nu har jag färgbestämt dem ganska bra iaf. Jag är helt hundra på fyra av dem. Det är två polarfox,två grey agouti. Sen är det tre vita. Jag tror att det blir minst två av dem BEW,de har svarta ögon. Men sen detta med könen. Jag har förut varit skitbra på att könsbestämma minismå bebbar. Men nu ser alla ut som hanar? Lite otroligt att få en kull med sju hanar. Men aja,jag ser väl då de bli äldre.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Bellie
0

#10 Har haft råttor, min egna vart 4 och ett halvt fast medellivslängden är 2 år så jag tror att dom kan leva länge! Fast en dag innan hade kompisen avlidit och troligtvis dog hon av ensamhet. (Vilket dom kan göra om dom bott med en kompis länge)

Råttor är väldigt speciella och sociala och kan sitta på axeln och mysa medan man tittar på TV eller ngt. :)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

lollynonna
0

#29 Jo jag vet att de är jättetrevliga och mysiga,har läst massor om dem. Vad bra att din blev 4 år! Jo självklart är det ju vissa råttor som lever väldigt mycket längre än vanligt, men mer än 50% dör väl innan de är två år gamla? På gerbiler är det vanligt att gerbilerna blir 3-4 år gamla, nästan Alla blir det. Och tänk då råttor som dör innan de ens är två år?:(

// Linah 

SolGerbilsidanSol

lollynonna
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Nu har de blivit lite större!❤️ De har börjat Få päls också. De vita är mer gula, jag hoppas av hela mitt hjärta att de blir apricot. Mamman bär på det långt långt bak,så det finns en minimal chans iaf. Och mina grå agoutisar har en blivit mycket ljusare än den andra! Vi får se vad det blir av dem.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Bellie
0

#30 Jo det är klart att det finns många råttor som dör innan 2.

Kan ju bero på att fler sjukdomar och virus uppstått.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

lollynonna
0

Hm vid en närmare titt så ser mina polarfoxar ut att bli siamese🤔

// Linah 

SolGerbilsidanSol

KMJPAH
0

Gud vad söta !!!! 😍

thea_thea
0

Säljer du dina ungar med stamtavla?

lollynonna
0

#34 Tack!:D

#35 Japp det gör jag.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
0

#36 Har skickat ett PM till dig, det är med OLW 🙂 
Är intresserad av en Siamese och Agouti ifall du inte ska behålla.

lollynonna
0

#37 Det blir nog inga siameser, men en agoutihane.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

lollynonna
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10

Okej uppdatering! Alla sju ungar lever fortfarande och igår firade vi att de har fyllt 1 vecka!:D 

3 hanar, 4 honor.

Trolig färgbestämning är 2 DEH (hona och hane) en BEW (hona) en black (hona) dock så har denna black vit mage… En agouti (hane) två stycken som är antingen dove, polarfox, eller nån cream färg. En hona och en hane av dem.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

thea_thea
0

Åååh, en agouti! Har du någon kull planerad som det kan komma agouti i?

lollynonna
0

#40 Det kommer att komma en till kull efter denna, även där kan det förekomma agouti. Väntade mig verkligen inte DEH, agouti och black eftersom att ingen av föräldrarna bär det synligt på stamtavlan. Mamman har dock en black och en agouti ganska långt bak, men konstigt🤔

Men aja tillbaka till din fråga. Jag har inga planerade agoutibebisar just nu men det kan som sagt förekomma i kullarna.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

thea_thea
0

#41 Ok, jag letar agouti/burmese/vilkenfärgsomhelst-bebis så jag får hålla koll på din hemsida efter kommande kullar. 

OT: Jag hittar inte dig på SHFs hemsida?

lollynonna
0

#42 Ah okej! I nästa kull så kommer det typ samma färger antar jag (samma föräldrar) så du kan ju kolla då om du vill:D

Jag har snart varit med i två år på SHF, och man får regga sig första året. Dock så glömde vi att betala in avgiften, så jag måste vänta ett helt år till. Ganska drygt men det finns inget att göra åt det. Så jag är medlem, och kör på stamtavlor men är inte en "äkta" uppfödare om man säger så.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

thea_thea
0

#43 Är det några otingade i den kullen?😊

Har ungarna stamtavla i SHF?

lollynonna
0

#44 Alla ungar i denna kull är tingade, men ur nästa är det kanske 1 eller 2 som inte är tingade. En hane och en hona ska jag ev behålla från nästa. Japp det har dem!

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Anne.K
0

#41 det var ju inget märkligt alls att det blev agouti, DEH och black i denna kull om du ser på genkoderna. 

Polarfox har grund-genkoden: A- C- D- ee gg P-
Och pappan som jag antar är en lilac har grund-genkoden:aa CC D- E- G- pp

Och av bara detta kan vi redan här se att både agouti, DEH och black kan förekomma ur parningen. :)

thea_thea
0

#45 Ja men vad kul, då får jag höra av mig till dig när den föds! Det enda problemet är att jag bor ca 20 h bort, men det löser sig nog😉

Jag ställer regelbundet ut mina gerbiler i en förening man inte behöver stamtavla för att ställa, men nästa år ska jag börja ställa i SHF och då behöver man ju SHF-stamtavla.

lollynonna
0

#46 Ja men oj då har man missat något🤐 Pappan är dove:) Jag är inte direkt bra på genkoderna hehe. 

#47 Jag gör så!:D Ungefär var bor du?:) Jo det brukar ju lösa sig.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

thea_thea
0

#48 Lund (utanför Malmö) så det är en rejäl bit att åka, men jag kan hoppa på ett tåg, tar bara typ 2 dygn att åka till dig. Brukar ni åka ner i landet ibland? Du bor lite "off" för en skåning😎

lollynonna
0

#49 Haha oj! Just vi åker nästan aldrig någonstans, men har en bekant som åker till stockholm då och då. Jag kan höra med henne om du vill?:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

thea_thea
0

#50 Ja, gärna! Men först får vi ju se om det kommer några bebisar jag är intresserad av🙂

lollynonna
0

#51 Ja det måste vi ju vänta på att se! 😃

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Anne.K
0

#48 övning ger färdighet ;). Det är inte så svårt när man väl fattar hur generna fungerar. Då kan man nästan se på en gång bara av att kika på föräldrarnas genkoder vilka färger som kan komma ur en parning. :)

lollynonna
1

Okej. Gör er redo för bildbomb!

Kön: Hona
Färg: Polarfox?

// Linah 

SolGerbilsidanSol

lollynonna
1

Kön: Hane
Färg: Agouti

// Linah 

SolGerbilsidanSol

lollynonna
1

Färg: DEH

// Linah 

SolGerbilsidanSol

lollynonna
1

Färg: DEH

Denna skulle jag vilja behålla. Om hans temperament fortsätter så här skulle det bli super! Men får väl se vem jag fastnar för då de har blivit äldre.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

lollynonna
1

Färg: Black

// Linah 

SolGerbilsidanSol

lollynonna
1

Färg: Silver nutmeg (?)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

lollynonna
1

Färg: Silver nutmeg (?)

Riktigt mysig denna också, favorit nr 2!

// Linah 

SolGerbilsidanSol

lollynonna
2

Och lite bilder på mammsi och pappsi också. Idag hade hon flyttat på bebbarna och jag anade oråd, men senare vid fotograferingen så förstod jag varför. La in dem i boet och 1 sek senare var alla ute på vift och ville såklart inte komma tillbaka😛 Men utanför boet så gick det bra att sova.

Gruppbilder också!

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
0

Åh, är intresserad av polar fox och silver nutmeg honorna :)

lollynonna
0

#62 Polarfoxen ska jag behålla, och en av "silver nutmeg" honorna är tingade. Men en sn hane Kanske är kvar, som sagt är alla tingade ur denna kull troligast:) Men det kommer ju en till kull senare, om några veckor.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

lollynonna
0

#62 Det finns ev en agoutihane kvar ur denna kull om du är intresserad?

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[SebastianR]
0

Kommer hanen på bilden (#59) finnas till salu? Vart finns du?

lollynonna
0

#65 Nej tyvärr är han och dark eyed honey- hanarna tingade. Jag finns i norrbotten, lite utanför Älvsbyn. Om du är intresserad kan du kika på min hemsida efter kommande kullar :)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

lollynonna
1

Nu har en öppnat ena ögat!😍 Postar bilder imorgon. På söndag kommer det en och ska titta på dem, och de har blivit så sjukt söta!

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
0

#67 Är intresserad av agouti hanen :) 
Kan du reservera honom åt mig?

lollynonna
2

#68 han är så sjukt gosig och fin så jag har bestämt mig för att behålla honom :) och ingen hörde av sig om att vara intresserad av honom heller,så han och den sismesehonan ska jag behålla! Så otingade kvar finns black hona, DEH hona, polarfox hona. Idag så möttes jag av dessa ögon som kollade på mig!😍

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[[tjattehonung]]
0

Så otroligt söta!!

lollynonna
0

#70 ja visst är dom! Dör av sötchock varje gång jag ser dem nästan:D Skrev fel på #69, polarfox honan var visst tingad.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
0

#71 Finns det någon unge hur denna kull jag kan få tinga?

lollynonna
0

#72 ja det finns 1 DEH och en black hona 🙂

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
0

#73 Okej men då kan väl jag tinga DEH honan? 

Förresten så är alla OLW ungar Burmese och det är 2 honor och 3 hanar :) 
Just nu är det något fel på min kamera för den slås av när man ska fota!😡

Skickar ett PM till dig om mer fakta om hennes ungar.

lollynonna
0

#74 Ja det kan du göra :) Jo jag såg det har svarat! Vill du betala tingpeng? Det är på 50 kr och har du swish kan du swisha:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol