Hane eller hona?
Om några veckor ska jag köpa två gerbiler. Har läst att hanar är lugnare och honor vildare i beteendet, stämmer det? Kommer det isåfall vara svårare att få en hona handtam? Har också fått för mig att hanarna luktar mer..? Vad skulle ni rekommendera att köpa. Två honor eller två hanar? :O
Ofta så är det så att hanar sägs vara lugnare än honor jag har vart med om det gällande alla djur jag haft; Hamstrar, Marsvin, Kaniner, Hundar, Ödlor till och med men sen är det individuellt vissa honor är mycket lugnare än hanar beror helt på vad man får för djur hem till sig :)
Gerbiler luktar i princip ingenting för de är ökendjur så hanar luktar inte mer än honor. Kanske om man lämnar en sandskål i en vecka och tar en lång sniff men då är det snarare ammoniak och inte djurlukt.
MvH Tsunamis
Det är inte så att hanarna bråkar mer om revir och så i buren än vad honorna gör?
När det gäller gerbiler så är det honorna som är de som är mer revirshävdande. Hanarna brukar gå bättre ihop fler än bara 2. medans honor bör hållas endast 2 tillsammans om man är oerfaren gerbilägare.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Vilket antal av hanar är bäst då? Är de lyckligare i större grupp?
Oavsett kön så är man nybörjare med gerbiler så rekommenderar jag ändå oftast att man håller endast 2 stycken tillsammans. Om man har en uppfödare som man får bra stöd av så kan man ha 3 hanar, för skulle något hända så kan uppfödaren hjälpa till med råd. Men har man ingen bra uppfödare att vända sig till (förslagsvis den man köpt gerbilerna av) så är det 2 som gäller oavsett om det är hanar eller honor. För gerbiler kan vara lite luriga ibland att ha och göra med.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Okej vad bra, då blir det nog två hanar :)