Ihopsättningen är igång.
Hej. Nu är min ihopsättning med min snart tre år gamla gerbil hane och två 6 veckor gamla gerpilpojkar.
Detta är som sagt första gången jag gör en ihopsättning och jag märker att detta är ett helt nytt beteende dem får som jag aldrig riktigt sett, vilket då gör att jag vet inte riktigt hur jag ska tolka beteendet med det jag jämför om vad jag läst på om på internet om ihopsättning.
På internet står det att dem kan bli i början lite agressiva från varsin sida av nätet, men ingen av mina tre pojkar har varit direkt agressiva dem nosar fint på varandra och ingen springer ifrån heller när den andre närmar sig. Är detta vanligt? jag har bara haft ihopsättningen igång i 2 dagar.
Hur vet jag när det är dags att ta bort skiljeväggen isåfall? Jag har planerat att göra det om cirka 2 veckor alltså att testa en kort stund, eller ska jag ta bort den tidigare när dem redan nu beter sig så fint mot varandra?
Såg nyss nu ikväll att Opal min ena 6 veckor gamla gerbil hane hade tagit sig över till Io min vuxna hane på någon vänster?? vet inte hur men han hade gjort det :O Dem två accepterade varandra såg jag när dem var nära varandra, ingen skadade den andra, dock såg jag även på Io's ansiktsuttryck att han var orolig…
Man kan introducera dom när de inte visar den minsta aggressivitet gentemot varandra via nätet. De ska nosa vänligt på varandra sedan återgå till det dom höll på med innan (äta gräva etc).
Du behöver inte ha dom delade i hela 2 veckor. en vuxen hane plus bebishanar brukar vara lätta att få samman. Om den ena hanen redan kommit över till din vuxna hane och dom verkar fungera tillsammans utan bekymmer så kan du även släppa ihop den andra pojken och sedan hålla stenkoll på dom i en halvtimme iaf. (men fortsätta hålla ett öga på dom under resten av dagen).
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Men ska jag göra det även om min vuxna hane blev orolig/rädd när den lilla kom över till honom?
hur länge hade du dom tillsammans?
#1 Ungen har nog lyckats på något sätt pressa sig genom gallret. När jag gjorde mina två ihopsättningar för första gången samtidigt så lyckades också min ena gerbil unge också komma över till mina vuxna hona under natten någon gång och jag hade sån panik på morgonen när jag inte hittade den lilla ungen på sin halva. Men sen så kollade jag in hos min vuxnas hus och där låg dem båda två och sov. Vid det tillfället tog jag bort gallret så dem fick hela samla lådan att springa på :)
Mitt andra gerbilpar som jag satte ihop samtidigt väntade jag 3-4 dagar mest bara för att jag själv skulle vara på den säkra sidan.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Jag vet inte hur länge jag hade dem tillsammans men direkt när jag såg den lille med den vuxna fick jag som sagt smått panik och flyttade tillbaka honom med sin bror. Men jag testade nu igen med båda och det har gått jättebra de 40 minuter som gått. Ska jag fortsätta ha dem så även när jag ska iväg till skolan och sova? För isåfall tar jag bort skiljeväggen helt så dem får stöttepelare tillsammans i akvariet :)
#6 om det går problemfritt fortfarande så kan jag nog säga att det är grönt ljus och du kan låta dom bo tillsammans. Men nu de närmsta dagarna så är det bra att ha lite koll så att inget händer. Men oftast brukar sådana ihopsättningar mellan vuxna och bebishanar fungera väldigt bra och man brukar ytterst sällan behöva ingripa i något. :)
Okej vad, tack så mycket för hjälpen! :) Ja jag har läst att det är lättare att sätta ihop vuxen hane med två bebishanar men jag hade inte föreställt mig att det skulle gå så fort, så blev väldigt förvånad haha.
#8 när jag sätter ihop hanar (vuxen + bebis) så brukar jag bara ha dom i delad bur i någon timme oftast, sedan släpper jag ihop dom utan problem, så det kan gå riktigt fort. Men inget jag rekommenderar för oerfarna gerbilägare att göra, för det gäller ändå att man kan läsa av gerbilerna och veta i tid om det funkar eller inte innan någon behöver bli skadad. Så till oerfarna rekommenderar jag att man håller på iaf ett par dagar innan man testar att släppa ihop dom för då har dom mjuknat ännu mer inför varandra. :)