Tama gerbiler söker hem
hej
jag har ett antal tama gerbiler till salu, de är i åldrarna 3månader till 2 år
Mina gerbiler säljes pga plats brist samt dålig luft här hemma pga mängden jag har i samma rum. parningen som ledde till 8 ungar var inte avsedd och nu känner ja att 22 st gerbiler är för mycket. Jag säljer dem helst i par 2-3 men också några gerbiler själva pga av att partnerna dött eller att de var för revir hävdande. 1 unge har krokig svans som antagligen beror på generna då parningen inte var avsedd. Svansen är inte bruten och han lider absolut inte av det. bilder kan skickas om intresse finns. de finns i alla möjliga färger, vita,svarta, sandfärgade osv
Vart i landet är de tillgängliga? Jag säker en äldre hona, gärna över två år som kan hålla min gamla hane sällskap, finns i gbg
Jag befinner mig i Norrköping, ja jag har en hona över 2 år jag kan dock inte lova att åldern är 100% säker då jag omhänder-tog henne från en djur affär. Hon är en tillbaka dragen men väldigt nyfiken och snäll liten dam. Hon kan mycket väl bli en bra partner till din gerbil.
:)
Kan du posta bilder? Kommer alla från djuraffär?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
nej alla är inte från djur affär. en del är som sagt uppfödda här, en del kommer från polisen som omhändertagit två pga att husse blir inspärrad. bilder ska fixas :)
Har de stamtavla?:) Och de so är uppfödda hos dig, kommer deras föräldrar ifrån djuraffär?
// Linah
Gerbilsidan
dom har ingen stam tavla då jag alltid tänkt ha dem hos mig som kompisar ( har sociala fobier) så att ha stam tavla på dem för att åka på utställningar osv hade jag ingen tanke på. och de föräldrar jag parat för att få kullar var bara för att de två tjejer jag köpte började bråka och jag ville inte att dom skulle leva ensamma från en sådan ung ålder (testade att sätta ihop gerbiler med dem men båda var inte med på att dela något med någon annan gerbil. så jag köpte två pojkar och hade en kull med varje hona och separerade sedan honor o hanar. :3 så nej jag har ingen stamtavla tyvärr.
hade jag velat ha stamtavla på dem hade jag köpt från uppfödare men tyvärr tänkte jag inte så långt :3
Jag kan inte sälja några gerbiler. jag måste vänta tills jag fått en av dem upp kopplad. märkte att en av ungarna klickar när den andas och vill därför inte riskera att skicka iväg någon av gerbilerna om det är luft-buret. jag får höra av mig efter att jag varit hos vet. Det här var ju typiskt. :/ sorry
#10 Att ungarna klickar kan bero på luftvägsinfektion. Detta uppstår om bottenmaterialet är dammigt, eller om de är allergiska mot bottenmaterialet. Prova byt spån till något mindre dammigt så brukar det lösa sig. Det är inte smittsamt. Även vuxna kan få detta men det är vänligast bland ungar, då de är så känsliga och små!
// Linah
Gerbilsidan
vill vara 100% säker på att det inte är luftburet då jag hade två gerbiler nyligen uppkollade pga sekret ur näsorna och intensivt kliande och putsande kring näsan. dom så förskräckliga ut, men vet sa att det nog inte var smittsamt men att jag annars skulle höra av mig. dom mår bra nu. tänkte också på att det kunde vara det så har bytt material till toapapper i mängder 5st toa rullar ut lindade. så stackaren ska ha det lättare att andas om dammet var orsaken.
#12 Men toapapper är väl också dammigt. De kan inte bo på toapapper. Det är bomaterial, de kan bo på hampa blandat med kutterspån, toa-lätt.
// Linah
Gerbilsidan
Enbart hampa är toppen till känsliga gerbilungar. Dina gerbiler verkar ha luftvägsinfektion och detta motverkar man med som redan nämnts dammfritt strö. Hampa dammar väldigt lite och brukar fungera bra. Kutterspån ska man inte ha till gerbilungar då detta ofta skapar luftvägsinfektioner. Går inte symptomen över eller mildras efter ströbyte så behöver gerbilerna antibiotika. Går de för länge med infektionen så kan de bli allvarliga följdsjukdomar som kan leda till att djuren avlider.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
hej jag slapp åka till veterinären, bytte ströt samma dag och dagen därpå var han mycket bättre. idag hörs inget fel på han och han är super sprallig som vanligt :)
la i hampa till dem ^^
det är skönt att han är bättre nu, om någon vill köpa någon av de andra är de nu tillgängliga då det inte var smittorisk.