Slickar på glaset fast dom har vatten?
Gjorde ett inlägg förut om hur/ska man ha mineralsten. Min ena gerbil blev typ förälskad och satt i 5 min (det va så länge jag hade den inne) och slicka och tugga på den. Jag hade kollat så att det inte var något salt i den o så. Men nu sitter han och slickar på glaset till akvariet och på mina fingrar. Dom har en fungerande vattenflaska, gurka och några vindruvor inne så jag tvivlar på att det är vattenbrist. Ska prova att byta foder då dom inte verkar vara så jätteförtjusta i det dom har nu. Tvättar alltid händerna före och efter hantering o så.
Oj den kanske har någon mineralbrist som gör att han gillade stenen så mycket?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#1 ja, jag tänkte på det oxå. Har alltid varit väldigt skeptisk till de då det oftast innehåller salt men den här gjorde inte de…
Du behöver helt enkelt ett bättre foder som uppfyller alla näringsbehov. Alla mineraler etc. som gerbilerna behöver ska komma genom maten. Man ska inte behöva använda mineralstenar etc. Får dom i sig för mycket (vilket är lätt hänt om man har en mineralsten) så kan dom ta skada av det istället för att det är bra. Det är viktigt att allt nödvändigt de behöver kommer ur maten. Så ja, du behöver få tag på ett bättre foder helt enkelt då det nuvarande inte verkar tillfredsställa alla näringsbehov.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning