Ihopsättning- vad ska dem ha?
Jag ska snart sätta ihop min ena vuxna gerbilhane med två stycken då 6 veckors gerbilhanar. Jag har läst på om allt hur jag ska gå till väga men det är några saker jag blivit smått förvirrad över då jag läst olika.
Vad ska man ha i varje del av buren? Ska dem ha vars ett hus? men sen läste jag också att dem absolut inte fick ha det då det kan skapa problem att dem tror att det är deras egna?
sen ska dem ha vattenflaska samt mat och kartonger, och dem ska väl också ha tillgång till sandbad i båda delarna under ihopsättningen?
och hur mycket spån ska jag lägga i? ska det bara vara några centimeter just då? eller ska jag bara lägga i så som jag brukar med 2 decimeter spån?
Lägg i några cm spån. De ska inte kunna gräva gångar osv utan vara tvungna att vara med varandra. Ja de ska ha hus, men rengör dem innan (om du inte har köpt nya då). Ja sandbad ska de ha, kartonger kan de ha, men överös inte utan bara några få saker. Som jag skrev innan så ska de vänja sig vid varandra och det tar längre tid om de har massor av saker att göra, är de uttråkade så går det oftast fortare.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Tack så mycket! Ja precis, dem ska ju vänja sig vid varandra :)
Jo och så undrar jag en sak till, vart kan man få tag i finmaskigt stålnät där man inte får betala flera hundralappar för flera meter? eller kan man köpa ett som har 1 cm x 1 cm? fast då kan dem ju bita varandra mycket lättare om de skulle få för sig det………
#3 Jag har köpt 1x1 cm nät, men satt det omlott så att varje del blir kanske 5x5 mm. Jag tror att jag köpte det på byggmax, kommer inte ihåg :)
// Linah
Gerbilsidan
Jaha ja, finns på Bauhaus också, köpte det där en gång när jag skulle fixa lock till akvariet, det är ju inte så dyrt heller sååå då kör jag på det fast omlott! Tack! ^^
#5 Så lite så!:D Fråga om du behöver mer hjälp med något :)
// Linah
Gerbilsidan