Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 928 ggr
gerbil123
0

Konstiga ljud

Hej hej! Min ena gerbilhane gick bort för ca 1 månad sen, och jag har bestämt att låta min kvarstående leva ensam då han är gammal (ca 3,5 år) och jag inte planerat på att fortsätta ha gerbiler efter honom. Men nu på senare tid så har han börjat med små konstiga ljud, han små kvittrar hela tiden när jag håller på med honom, och idag när jag lät han springa på min säng öppnade han munnen å gav i från sig små pip/kvitter. Dessa var mycket högre än de han brukar göra under hantering (de är knappt så man hör de) för de här var verkligen så att man hörde det! jag undrar vad det kan vara?? Tack på för hand:)

Mvh

kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se

[dvärgkaniner]1
0

Hej!
Det kan vara att han är för skyld eller att han har ont någon stans. Har han ramlat från en hög höjd kanske? Ifall han är för skyld brukar man kunna se det för näsan är oftas täppt igen.

Anne.K
0

Kan vara problem med luftvägarna. Om du håller honom mot ditt öra och lyssnar på hans andning, klickar andningen då?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Tsunamis
0

Kolla nosen, ögonen. Kladdiga, fuktiga? Känn igenom kroppen kring bröstkorgen. Är det hårt eller knöligt? Han har svårt att andas av en eller flera anledningar. Troligen någon luftvägsinfektion eller tryck från tumör eller liknande.

MvH  Tsunamis

gerbil123
0

Jag hör inga klickande ljud eller något kladd runt nosen/ögonen, däremot kände jag en putte liten knöl på Doftkörteln, kan det va den som spökar?

Mvh

gerbil123
0

Ska även tillägga att det va endast igår han började med de höga ljuden, innan har han bara småkvittrat. Och det var just när jag hade han ute på sängen/håller på med han, hör ingen när han är i buren???

Mvh

ForeverEmma_
0

Kanske är bara pratglad :) Kan också vara så att han känner sig ensam och kanske försöker ropa efter kompisen när han är ute trots att det har gått 1 månad. Eller så kanske han försöker kommunicera med dig som då ändå är en del av flocken.

Sen knölen runt doftköteln kan vara en tumör. Håll koll om den växer. Men då han är så passa gammal och du inte ser att han lider av denna knöl så är det ingen fara.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Tsunamis
0

Nej friska gerbiler gör inte höga ljud eller har öppna munnar något längre tillfälle.

MvH  Tsunamis