Vad ska jag göra?
Hej! mina gerbiler har fått sju jätte söta ungar så sammanlagt har jag 9 gerbiler nu. Jag vet inte könet på ungarna än. Alla bor i ett akvarium (men vi har delat det så att dom inte kan para sig igen) Vi har köpt ett akvarium till som jag tänkte ha pappan och killungarna att bo i men nu har jag börjat tänka om lite. Mina föräldrar är skilda så jag bor på två ställen och jag bytar till det ena hemmet varje söndag. därför blir det ju väldigt klyddigt att ha två akvarium. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra om jag ska sälja alla hanar (pappan också) så att jag bara har mamman och honorna kvar för då kan dom väll bo i ett akvarium? vad tycker ni? isåfall om jag ska sälja skulle någon vara intresserad? Jag har redan lovat bort två hanar (om det nu finns två hannar)
Åh, är intresserad av en hane! Jag har en äldre hane som behöver en burkamrat :D
Honor är väldigt svåra att ha fler än två stycken ihop, så vill du ha kvar dem måste du dela upp dem senare när dem blir runt 6 veckor gamla.
Samma sak med hanarna, är man inte väldigt erfaren så borde man inte ha fler än 2/3 stycken ihop vilket innebär att du kommer behöva sälja dem eller ha många burar 😉
Ett tips är att ha dem stora SAMLA-lådorna från ikea istället för akvarium om du har svårt med flytt osv, väldigt smidiga!
Bara en liten grej här. Det är väldigt stressande för dem att flyttas så ofta, mina första gerbiler dog av att de flyttades var andra vecka. Så det är bättre att ha dem på ett ställe och inte flytta omkring på dem.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
okej tack :) Det är en av ungarna som jag vill behålla som är den sötaste/finaste tycker jag. Men jag vet ju inte vilket kön och så var det något annat… Mamman försöker bita mig varje gång jag försöker klappa henne eller byta vatten/sand eller ge ny mat, men det kanske bara är för att hon försöker skydda ungarna? hon bet mig en gång innan när hon inte hade fått ungarna. Känns ju inte så kul att behålla henne om hon gör så:(
#4 Det kan vara för att hon skyddar sina ungar, eller att du är lite för snabb med händerna och hon blir lite rädd. Hon kan ju också nafsa på dig :)
ja fast hon biter/nafsar så hårt att det ibland blöder
#4 låter onekligen som en stressad gerbil. Lämna henne ifred med sina ungar och va enbart i buren när du fyller på mat och vatten och gör rent.
Hur gamla är ungarna? Mamman bör få ha lugn och ro de 3 första veckorna utan att man pillar vare sig på henne eller ungar, speciellt när hon visar detta beteende.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
okej:) men kan man sälja mamman och pappan och ha kvar vissa av ungarna?
#8 Det kan du göra. Du kan ju sälja pappan med två och ungar och mamman med två ungar, men du får ju självklart göra som du vill :)
#9 Inte mamman med två ungar, honor ska helst bo 2 och 2 eftersom det är stor risk för bråk om man har fler än 2 honor tillsammans. Så mamman och en hona.
// Linah
Gerbilsidan
Och när blir ungarna köns mogna? När kan jag sälja dom?
För att se könet tar du upp dem och kollar under svansen. Jag ska länka en jättebra artikel om könsbestämning åt dig. Är avståndet mellan de två plupparna långt är det en hane, är det kort en hona. Vid 4 veckors ålder får hanarna pung.
Ungarna blir könsmogna runt 3 månader har jag för mig. Du kan sälja dem då de är 6 veckor gamla, och hanarna kan du sätta in till pappan vid 5 veckor om du vill. Då kan han lära upp dem en vecka innan det är dags för flytt.
// Linah
Gerbilsidan
Det kan vara väldigt svårt att se i vissa åldrar så ser du inte, vänta några dar. De blir könsmogna vid 10-12 veckors ålder som sagt och det är mycket lättare att könsbestämmer vid 5v.
MvH Tsunamis
Okej tack❤️ Kan jag typ lägga ut annonser på dom än eller ska jag vänta tills när dom är 6 veckor och redo att flytta?
#16 Lägg ut annons nu, skriv vilket datum de är lev. klara bara!:)
// Linah
Gerbilsidan