(S) Tre shaw's jirdar
Den 21 augusti flyttar jag till London, och därför måste jag nu hitta ett nytt hem till mina tre älskade Shaws.
Shaw's jirdar är fantastiska djur. De är nära släkt med gerbiler men är något större och betydligt lugnare i sättet. Jag gillar dem oerhört mycket. De är väldigt tacksamma husdjur då de precis som gerbiler är nästintill doftfria, genomsnälla och mycket nyfikna på sin omgivning.
Mina tre grabbar heter Neo, Mio och Pop. De är tre bröder födda under hösten 2013 hos Tsunamis djuruppfödning. De har alla tre utpräglade personligheter som jag gärna berättar mer om. Alla tre är lugna i handen, speciellt Neo och Pop. Om Neo är på rätt humör tar han gärna en tupplur i din famn. Om inte annat vill de bli kliade i nacken, det är drömmen. Det är väldigt intelligenta djur. Jag har inte testat själv, men jag tror inte att det är några som helst problem att lära dem tricks om en är intresserad av det.
Jag har inte hittat så mycket information om hur gamla Shaws blir, men vad jag förstått det som brukar de leva något längre än gerbiler. Jag har läst lite olika siffror, men kanske omkring 4-6 år.
Jag kan varmt rekommendera Shaw's Jird till barnfamiljer, men även till dig som vill ha ett lättskött men mycket klokt och mysigt husdjur. Om du hade tänkt köpa gerbiler men hittade den här annonsen istället - de är väldigt lika i skötsel/beteende/m.m. men jag berättar gärna om de skillnader som finns. Det går snabbt att lära sig och en behöver absolut inte känna att en behöver sätta sig i timmar och "plugga på" om en helt ny djurart.
De äter ungefär samma mat som gerbiler. De är kvälls- och nattaktiva men ibland kikar de fram och säger hej under dagen också. De älskar att klättra och på grund av stort aktiveringsbehov har jag även ett stort hjul i buren. De gnager och gräver lite grann, men inte alls så mycket som gerbiler.
De bor just nu i ett stort akvarium på 230 liter (om jag minns rätt). Jag ser väldigt gärna att de tar med sig buren till det nya hemmet (inredning medföljer också!) men det är inget måste.
De finns i Kinna mellan Borås och Göteborg men så länge de kan få en bra familj är jag beredd att köra dem en bit mot bensinersättning.
Pris för de tre bröderna + deras stora akvarium + all inredning och tillbehör du kan tänkas behöva + spån och några kilo badsand = 1 000 kronor.
Om en har frågor eller är intresserad så går det jättebra att mejla mig på calypsosgerbiler@hotmail.com så berättar jag mer om killarna!
Bilder kommer upp lite senare! Har inte bilderna till hands just nu men ska lägga in så fort jag har det.
Finns dem kvar?
De flyttar till sitt nya hem ikväll, så tyvärr finns de inte längre kvar.
Okej, skönt att du hann hitta ett nytt hem till dem!:)
skulle gärna se bilder på de i alla fall :D

#5 Här finns lite bilder: http://gerbiler.ifokus.se/discussions/52d1ba258e0e74355a000617-tre-sma-jirdar?4d71246fb9cb4621410466f7-1
De bor hos mig nu (helt underbara!😍) så kan hända att det kommer upp några nya bilder också 🙂

Ungefär dubbelt så stora som gerbiler, skulle jag nog säga - de får precis plats att sitta i min (ganska stora) hand. Vet inte exakt vad de väger men har läst 200-350 g, så kan tänka mig att de är i storlek med Degus. I Sverige tror jag tyvärr ingen föder upp nu, verkar mer som om det tagits enstaka kullar snarare än avelsverksamhet. Dessa tre kommer från början ifrån Tsunamis uppfödning i Göteborg, men skulle inte tro att hon föder upp dem. Danmark har jag ingen koll på alls, men kanske går att hitta om du googlar på det 🙂

javascript:nicTemp(); är en video (inte min) där man ser storleksskillnaden. Tror dock inte att mina är riktigt så stora som den jirden, men på ett ungefär.
#9 jirden ser jätte stor ut eftersom det är små gerbilungar som putsar den ;)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

#10 Aha, tyckte väl att de såg lite små ut :P. Hade läst att brittiska jirdar ofta var större än de från europeiska fastlandet av någon anledning, tänkte att det kunde vara pga det.
Brittiska Shaws jirdar var större eftersom de var hybridavlade på andra arter. Det gårt inte att hitta sånna riktigt stora brittiska Shawis längre tyvärr.
Som ovan svarat så blir dessa Shawis ca 300g vuxna hanar och honor något mindre. Finns tyvärr ingen aktiv uippfödare i dag i varken Sverige eller närområde. Åker man en bit ner i europa finns de att hitta på t ex. djurmässor.
MvH Tsunamis
tack för infon! Har läst lite info på nätet och dem verkar vara urmysiga djur! har tyvärr ingen möjlighet att åka så pass långt men det får väl bli en dröm till framtiden då! :) kanske hinner komma någon uppfödare till sverige eller danmark då (bor nära malmö så danmark är nära och bra) !

#12 Hur mycket större var hybriderna än de "vanliga"? :)
#14 Mja större var väl fel ord egentligen. De var nog inte mer än runt 300g men hade tydligt längre ben, kropp och ett helt annorlunda huvud än andra Shawis.
MvH Tsunamis