Pris för gerbil?
Hur mycket brukar ni ta för en ökenråtta?
Jag sålde nyss två ökenråttor och jag tyckte det räckte med att ta 100 kronor för båda. Ioförsig så hade de åkt rätt långt med..
Så alltså, om du någon gång har sålt en ökenråtta eller fler,
hur mycket har du tagit per styck?

Jag bytte titel till en mkt tydligare istället för "?"
//sajtvärd
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
När jag har köpt mina från uppfödare har jag betalt 75-100:-/st för dem. Men då är det stamtavla med.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Ja som registrerad uppfödare tar jag 100:-/st men då medföljer som sagt stamtavla.

Men 100 kr är ju rätt billigt tycker jag..
Som reggad uppfödare bör man väl iaf lätt kunna ta 150 st?
// Emma, aka Althea

Jag tycker att man kan ta mellan 150-200 kr styck för en gerbil. Det är någonstans där jag kommer lägga mig i prisnivå. Det är en levande varelse man säljer och jag tänker att kan man int ebetala såpass för sitt blivande husdjur som man skal ha i 3-5 år framöver så borde man kanske överväga om man kommer ha råd med mat, bur och framförallt veterinärvård under djurets livstid. Jag tänker att som uppfödare sållar man förhoppningsvis bort några av de som köper djur som slit och släng varor då…
Om alla höjer priset en 50-lapp kanske detta höjer smådjurs värde något…
Jag brukar sälja mina gerbiler för 100 kr styck, eftersom det är det pris de flesta i SGF ligger runt. Min dyraste gerbil jag har köpt kostade 200kr, annars har det varit allt mellan 10, 50, 75kr och det är på tok för lite!
Jag håller med #5; vad är det som gör att råttor kostar så mycket mer än gerbiler t.ex? Förvisso så kan man sålla på andra sätt också, men visst skulle priset helt klart göra grovjobbet.
Sen tycker jag det gäller att man erbjuder något extra; vad ska göra att folk betalar 200kr för just din gerbil, när alla andra kostar 100kr? Följdfrågan blir då vad man gör med alla djur som kanske inte når upp till samma standard i färg/temperament. Blir de billigare än de andra?

Ja, inköpspriset av själva djuret är ju alltid den minsta kostnaden när det gäller djur.
Jag tycker att åtminstonde 150kr är gott & väl skäligt för en gerbil från uppfödare!
Vad tar en r8uppfödare för sina råttor idag? Kring 2-300 eller? Grodan har till 400 tror jag!
Varför köpa en råtta för 400 när du kan köpa en på djuraffären för en 50lapp?
Att välja den dyrare råttan, eller i detta fall gerbil. Visar väl att man är villig att lägga pengar på sina djur. Att man medvetet gör ett bättre val. Väljer ett djur som fått bästa möjliga start i livet.
Smådjur värderas alldeles för lågt idag.
Börjar en uppfödare höja med en 50lapp följer förhoppnings andra seriösa snart efter..
EmmaJo skrev; vad man gör med alla djur som kanske inte når upp till samma standard i färg/temperament. Blir de billigare än de andra?
Nej, aldrig tycker jag! Oavsett färg, temprament är dom ju fortfarande lika mkt värda!
Sånt hör till buskaveln tycker jag.. Som i r8världen.. En buskavlare som fått tag på dumbos, eller nakna & säljer dom för kanske 50-100kr mer än dom andra råttorna som om dom skulle va nåt mer än dom övriga råttorna..
// Emma, aka Althea
Jag skulle kunna tänka mig att dela in bebbarna i 2 grupper, avelsdjur och sällskapsdjur och ha olika priser på de två grupperna. Avelsdjuren lite dyrare och sällskapsdjuren lite billigare.
jag betalade 100:- för mina sötisar, tycker jag är lagom per gerbil.
#7 Jo, jag håller med dig till viss del; Djuren ska vara lika mycket värda och få lika bra hem, alltså borde de kosta lika mycket också.
Men å andra sidan, vissa linjer kostar mer än andra. Om jag skulle jämföra två av mina linjer t.ex; den ena är djur som jag bytt till mig eller fått för en hundring, alltså ligger pengarna bakom den kullen på bara någon hundring.
I den andra linjen finns det djur som jag importerat och åkt lång väg för att hämta, alltså kan summan hamna på tusen kronor innan jag ens får ungarna.
Egentligen vore det egentligen mer logiskt att jag tar mer för en unge ifrån en dyr linje? Iaf om det är till avel/utställning då de generna ändå är 'värda mer' avelmässigt.
Jag skulle gärna säga att alla mina gerbiler är värda lika mycket pengamässigt, men det vore en lögn; Mina omplaceringar skulle jag skänka bort till rätt hem, Raggsocka är ovärderlig i färg och temperament. De har alla rätt till ett bra och kärleksfullt hem, men det kan inte alltid speglas i priset.
Jag ska fundera på det här med pris, och om jag och flera uppfödare kommer fram till samma sak så kanske vi kan höja gemensamt. Får lägga för/nackdelar emot varandra och tänka på saken.
Grodan tar mycket för sina råttor, men hon har riktigt bra och djur och har hållit på i vaddå, 20 år? Jag skulle gärna betala det för en råtta ifrån henne, men inte samma pris ifrån en ny och oerfaren uppfödare utan meriter bara för att det höjer djurens värde, faktiskt inte. Kvalitén måste också stämma överrens med priset.
Personligen skulle jag bli galen om jag köpte en gerbil för 200kr som det sen visade sig att man knappt kan hantera, inte ställa ut och absolut inte avla på. Du betalar inte lika mycket pengar för ett knappt inriden travare som för ett halvblod som hoppar 150, så är det bara.

En tanke skulle ju kunna vara att sälja de djur med en "dyrare" släkttavla i bagaget dyrare. Djur med importer som föräldrar är ju mer attraktiva för en uppfödare. Men för en person som endast är ute efter ett sällskapsdjur värderas nog ett bra temperament högre.
Självklart skulle jag inte betala 200kr för en gerbil som inte går att hantera, men jag förutsätter att gerbiler som kommer från en seriös uppfödare har ett bra temperament och en sådan skulle jag lätt kunna betala 200kr för.
Det jag inte kan förstå är varför en "ny" uppfödare med bra avelsdjur skulle behöva ta mindre för sina djur än en uppfödare som hållit på i 20 år? En seriös "ny" uppfödare köper väl in djur med bra stam från exempelvis uppfödare som själva hållit på i säg 5-10 år med sin uppfödning, då är väl djuren lika bra även om den "nye" uppfödaren själv inte fött upp dem?
Var förretsen inne i en zooaffär idag där de sålde gerbiler för 59kr styck, sånt gör mig deprimerad…. Jag tror att det hade varit en bra idé om uppfödare i samma område går samman och höjer priset en 50-lapp allihopa. Kanske något man skulle diskutera inom SGF? :)
Vad är det förresten som gör att råttor, som vad jag hört endast lever runt 2 år (rätta mig om jag har fel!), kostar dubbelt så mycket som gerbiler som lever dubbelt så länge?
#12 Jag menar en ny uppfödare som i att han/hon inte har några referenser. Utan meriter, som jag skrev.
Om jag inte vet ett dugg om en uppfödare går jag på rykte och på det jag kan se hos dess djur. Har man precis börjat har man som du säger fått djur ifrån andra, och det är först när man har egna kullar att välja ut de bästa ifrån som man verkligen kan komma igång med aveln på allvar. Det är ju där det blir selektiv avel, de finaste djuren behåller ju en uppfödare själv.
Du kommer sällan eller aldrig över de allra finaste djuren ifrån en annan uppfödare, alltså krävs det lite jobb innan du själv har en linje du kan kalla din egen på allvar. Nu vet jag att du är ny men ta inte åt dig för det, jag är också relativt ny som uppfödare. Det är bara så jag känner att det är, det tar tid att starta en bra linje och det är inte så mycket man kan göra för att skynda på det.

#13, jag tar absolut inte illa upp. Jag är bara nyfiken på dina tankar bakom ditt resonemang, nu förstår jag dig lite bättre. Det är klart att man endast får de näst bästa gerbilerna, men de näst bästa gerbilerna från en duktig uppfödare kan vara bättre än många andra och ändå värda 200kr.
Hur som helst står jag fast vid min tanke att man borde höja priset på gerbilerna bland annat för att öka deras status. Jag kan tänka mig att det är mycket för ett barn som exempelvis bara har månadspeng att köpa för men, för det första så borde föräldern inse att det är ett ansvar föräldern ingår tillsammans med barnet och kanske borde bidra? För det andra sänder det ut en signal till barnet att ett djur är en varelse med ett värde och inget man bara kan köpa som en impulsgrej utan något man kanske behöver spara till…
Jaja, nog med mina åsikter, nu är det dax för någon annan att säga sin mening :)

// Emma, aka Althea
#13 nu är det inte alla "gamla" uppfödare som är så, det finns de som också vill hjälpa och som själva inte har plats för ett eller ett par bra djur.
Men jag håller med #14 också helt och fullt, vi måste höja "värdet" för djuren, för mig handlar det inte så mycket om den slanten jag får för ett eller två djur utan att de hamnar i bra hem. För en sak ska alla ha klart för sig, har man som jag en liten hobby-uppfödning av både hamster och gerbil, så är det definitivt inget man kan leva på, tvärt om skulle jag säga men jag håller på med det för det är min hobby o mitt stora intresse, inte för att bli rik på det.
#14 Jo, men 200kr för en gerbil känns inte så mycket ändå. 400kr för en råtta känns mycket, och det var ju det just den diskussionen erfaren/ny uppfödare började. :)
Det beror åter igen på vad man är ute efter. Är det sällskap spelar det nog ingen större roll, det kan jag inte tänka mig. Men är det till avel skulle jag hellre basera min linje på djur ifrån någon som har hållit på ett tag, just för att det betyder att h*n har hunnit få några kullar och kunnat välja ut de bästa till avel.
Men visst, du har en bra poäng där! Är vi några som går ihop och höjer priset gemensamt hakar jag på. ;)

#17, då kanske det borde vara något man borde diskutera vidare inom SGF. Eller det kanske bara är jag som ny uppfödare som kommer här och skall förändra en massa haha
Hahaha, joo men ALLA måste ju inte göra samma sak. Om det är några inom SGF (du, jag = 2 iaf tills vidare ^^) som delar samma åsikt så kan vi ju snacka ihop oss, jag menar inte att hela SGF ska ändra sin standard.

nope, men vi är iaf två än så länge och någon mer kan vi väl snacka in? :)
Inte mig :o))

#21, tycker du att priset för gerbiler ligger på en bra nivå?
Nej men jag gillar inte SGF och deras avmaskningsregel. Vill inte förknippas med dem.